Je bohatstvo v dnešnej dobre rozdelené spravodlivo? Určite nie. Ako teda vyzerá kapitál v 21.storočí? Odpoveď na to sa pokúsil dať francúzsky ekonóm Thomas Piketty, jeden z najvýznamnejších odborníkov na dôchodkovú a majetkovú nerovnosť. Predsavzal si, že napíše knihu nielen pre odborníkov, ale bude „čitateľná“ aj pre tých, čo nemajú odborné vzdelanie.
Vzniklo tak pozoruhodné dielo Kapitál v 21.storočí, v ktorom presvedčivo dokazuje, že sa vraciame k „dedičnému kapitalizmu“, k hospodárstvu ovládanému nielen bohatstvom, ale predovšetkým zdedeným bohatstvom, v ktorom hrá pôvod väčšiu rolu než snaha a talent.
Táto kniha sa stala hitom na Amazone
a bestsellerom v New York Times.
Piketty sa venuje napríklad aj zlatým padákom a „samo-odmenám“ vrcholových manažérov. Poznáme to všetci, vysoko postavení šéfovia majú právomoc si sami určovať odmeny, v niektorých prípadoch bez obmedzenia a v mnohých prípadoch bez akéhokoľvek jasného vzťahu k ich osobnej produktivite. To v konečnom dôsledku generuje ďalšie divergenčné sily súvisiace s procesom akumulácie a koncentrácie bohatstva, a to paradoxne aj v obdobiach, keď je ekonomický rast nízky.
„Najdychtivejšie očakávaná ekonomická kniha v posledných rokoch.“
Globe and Mail
V roku 2012 sa počet ľudí na planéte priblížil k siedmim miliardám a globálna produkcia mierne presahovala 70 biliónov eur, čiže na jedného obyvateľa pripadalo cca 10 000 eur. Po odpočítaní desiatich percent na amortizáciu kapitálu a vydelení dvanástimi, dostávame podľa Pikketyho priemerný mesačný dôchodok na obyvateľa 760 eur.
Takže pri rovnomernom rozdelení globálnej produkcie (resp. výkonu), a teda aj dôchodkov, ktoré z nej plynú, by sa dôchodok každého obyvateľa sveta rovnal asi 760 eurám na mesiac.
Je taká aj realita?
Nie. Skutočnosť je iná. Niekde a niekedy až diametrálne rozdielna!
Viac sa dozviete v novinke Kapitál v 21.sotorčí, ktorá patrí pravdepodobne k najvýznamnejším publikáciám v ekonomickej sfére súčasnosti. Ako napísal pre New Yorker John Cassidy, „Piketty napísal knihu, ktorú nemôže ignorovať nikto, kto sa zaujíma o rozhodujúcu otázku našich čias.“