BRATISLAVA - Ako už napovedá názov, kniha ukrýva 59 rôznych príbehov slovenských podnikateľov o tom, ako s biznisom začínali, na aké prekážky narážali a aké úspešné je ich podnikanie v súčasnosti. Podtitul Ako vybudovať úspešnú firmu na Slovensku možno zláka mnohých ľudí, ktorí rozmýšľajú nad podnikaním a očakávajú návod, ako na to. Postup ani návod síce nedostanú, no inšpirácie je v knihe naozaj mnoho.
Príbehy sú zoradené abecedne a aj keď príbehy podnikajúcich mužov majú jednoznačnú prevahu, autor sa nevyhýbal ani ženám. Všetky texty sú spracované z rozhovorov s podnikateľmi (podnikateľkami) a majú rovnaký – chronologický – postup. Na začiatku každého príbehu je krátke predstavenie firmy a jej zakladateľa. Text je relatívne súvislý, oddelený len 4-5 medzititulkami a krátkymi headlinami. Záver každej kapitolky patrí časovej osi biznisu, o ktorom bola reč, a jeho dôležitým míľnikom. Nasleduje krátka vizitka firmy. Autor v úvode píše: „Kniha vznikla, aby poskytla inšpiráciu, príklady z praxe a praktické rady všetkým, ktorí v budúcnosti plánujú podnikať a rovnako aj tým, ktorí už podnikať začali.“ Vybrané príbehy sú z rôznych podnikateľských sfér, čo dodáva knihe rôznorodosť a poskytuje inšpiráciu naozaj širokému spektru čitateľov.
Vďaka osobnému zainteresovaniu zakladateľov firiem sa dozviete mnoho vecí, ktoré ste netušili o známych firmách či značkách. Možno vás prekvapí, že Michal Meško (Martinus.sk) stál pri zrode projektu referaty.sk a následne pobaví, ako internetové kníhkupectvo kedysi fungovalo v malej miestnosti, ktorá sa pred Vianocami naplnila knihami až po strop. Módna návrhárka Lýdia Eckhardt je zas vyštudovaná právnička, no jej salón už okrem módy poskytuje aj masáže, kadernícke a kozmetické služby. Pracovníci internetového porovnávača cien Pricemania.sk, ktorý rozbehol Michal Král, sa prvý rok fungovania portálu medzi sebou vraj ani nepoznali. Kým sa biznis presunul do prenajatej kancelárie, sa šéf s nimi jednoducho dohadoval individuálne a všetko robil z domu. Nápad na podnikanie so slovenskými Tuli vakmi zase vznikol v bare na dovolenke v Thajsku. Do roka už zakladateľ značky Martin Guttman vyberal látky a náplne, zháňal krajčírov a vybavoval prvé objednávky. Prvé zákazky cestovnej kancelárie BUBO (Ľuboš Fellner) boli výlety starými autobusmi bez klimatizácie a z prvých účastníkov zájazdov sa neskôr stali prví zamestnanci. A možno pochybujúcich ľudí s kreatívnym nápadom povzbudí práve Saša Šmidáková (SAShE.sk), ktorá o sebe prezradila, že nerozumela biznisu ani číslam.
Mne osobne pri čítaní knihy chýbali fotografie interviewovaných podnikateľov. Nie všetky mená či osoby sú mediálne známe a určite by bolo zaujímavé poznať aj tvár človeka, ktorý stál za vznikom úspešnej značky. Rovnako by som text nechala prejsť jazykovou úpravou.
Nejde o motivačnú literatúru, kniha je reálna, podnikatelia odhaľujú nielen dobré, ale aj zlé rozhodnutia a chyby, ktoré urobili, čím sa približujú k čitateľom. Mnohí z podnikateľov začínali s nulovou vstupnou investíciou a merali ju len pracovným časom a energiou. A aj keď táto kniha vám nedá návod na to, ako začať úspešný biznis a zarobiť veľa peňazí, je inšpiráciou a možno aj stimulom k začatiu podnikania.