Trosky havarovaného slovenského vojenského lietadla AN-24 pri dedine Hejce vzdialenej 230 km severovýchodne od Budapešti 20. januára 2006.
BRATISLAVA - Záchranárom sa podarilo doteraz nájsť 22 tiel obetí štvrtkovej katastrofy slovenského vojenského lietadla AN-24, ktoré sa zrútilo po 19.30 h pri maďarskej obci Hejce približne päť kilometrov od slovenských hraníc.
Ministra obrany Juraja Lišku o tom informoval náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Ľubomír Bulík.
Prvý pilot mal nalietaných 1931 letových hodín a za sebou mal 3329 letov. Druhý pilot nalietal 1836 hodín a absolvoval 2696 letov, uviedol pre TASR Martin Kovalik z Tlačového oddelenia rezortu obrany.
Na palube lietadla bolo 43 osôb, z tohto 28 vojakov vracajúcich sa domov z mierovej misie KFOR. Haváriu prežil jeden pasažier, ktorého v noci previezli do košickej nemocnice. Oficiálne údaje o počte obetí tragédie zatiaľ úrady nezverejnili. Záchranné práce naďalej pokračujú.
Lietadlo AN-24 bolo zo samostatnej dopravnej letky v Kuchyni. Ide o dopravné lietadlo s horným umiestnením krídiel navrhnuté ako civilné lietadlo, ale bolo zavedené aj do výzbroje mnohých armád. Pôvodne bolo vyvinuté ako náhrada za lietadlá Li-2 a IL-14 v roku 1960. Projekt lietadla pochádza zo Sovietskeho zväzu (teraz Ukrajiny) z mesta Kyjev, kde vzniklo na plátnach dizajnérskej dielne Antonov. V členských krajinách NATO je tento typ lietadla známy aj pod označením Coke, píše sa na internetovej stránke ministerstva obrany.
19. januára 2005
19:38 - vyrozumenie Centra riadenia vzdušných operácií (ďalej len "CRVO") cestou OAT (Oblastné stredisko riadenia letov Bratislava) a SAR (Letecká záchranná služba Bratislava) o leteckej nehode
19:46 - uvedenie Leteckej pátracej záchrannej služby (ďalej len "LPZS") do pohotovosti č. 1
19:50 - 1. vzlet vrtuľníka Mi-17 LPZS z letiska Sliač
20:00 - vyhlásenie signálu "ZÁCHRANA" pre letecké základne Prešov a Sliač
20:20 - vyrozumenie Strediska zdravotnej záchrannej služby v Košiciach a vyslanie 4 sanitných vozidiel na miesto leteckej nehody
20:27 - informovanie stálej zmeny Centra riadenia operácií štábu riadenia operácií Generálneho štábu ozbrojených síl SR (ďalej len "stála zmena CRO") o nehode lietadla náčelníkom zmeny CRVO
20:29 - informovanie stáleho operačného dozorného Ministerstva obrany SR (SOD MO SR) o nehode lietadla náčelníkom stálej zmeny CRO
20:29 - informovanie ministra obrany SR o nehode lietadla SOD MO SR
20:29 - zvolanie príslušníkov Operačného centra (OPCEN) a informovanie náčelníka Generálneho štábu ozbrojených síl SR (ďalej len "NGŠ")
20:30 - lokalizácia miesta leteckej nehody vrtuľníkom Leteckej záchrannej služby Košice
21:00 - prekročenie štátnej hranice 4 vozidlami zdravotnej záchrannej služby v sprievode výjazdovej skupiny hasičského záchranného zboru Košice
22:00 - stálu zmenu CRO telefonicky kontaktoval starosta obce Kechnec (SR) Konkoly, ktorá sa nachádza v pohraničnom pásme v blízkosti miesta leteckej nehody a poskytol prvé informácie priamo z miesta leteckej nehody
22:15 - prijatie zraneného príslušníka ozbrojených síl SR (npor. Farkaš) na anesteziologicko-resuscitačné oddelenie Fakultnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach
22:22 - návrat vrtuľníka Mi-17 LPZS späť na letisko SLIAČ z dôvodu nevhodného terénu na pristátie na mieste leteckej nehody
22:45 - zasadanie krízového štábu MO SR za účasti predsedu vlády a vyššie menovaných ministrov
22:58 - vyslanie pozemnej pátracej záchrannej služby (ďalej len "PPZS") z leteckej základne Prešov na miesto nehody cez hraničný priechod Milhosť v zložení 25 osôb a 5 ks techniky
23:00 - ZNGŠ OS SR vydal nariadenie podriadeným súčastiam OS SR a misiám v zahraničí o vztýčení čiernych zástav a stiahnutie štátnej zástavy na pol žrde
23:58 - 2. vzlet vrtuľníka Mi-17 LPZS z letiska Sliač k miestu leteckej nehody
20. januára 2005
00:15 - príchod vyhľadávacieho a záchranného tímu Komplexnej záchrannej služby Ministerstva vnútra SR na miesto leteckej nehody
00:19 - odlet vyšetrovacej komisie ministra obrany SR z Bratislavy do Košíc vojenským lietadlom typu Letov L 410
00:30 - príchod PPZS na miesto leteckej nehody
01:14 - prílet vyšetrovacej komisie do Košíc
01:46 - presun vyšetrovacej komisie z Košíc na miesto leteckej nehody cez hraničný prechod Milhosť
03:35 - brífing NGŠ ozbrojených síl SR a NGŠ ozbrojených síl Maďarskej republiky v obci Hejce (MR) s cieľom koordinácie záchranných prác
05:30 - vyšetrovacia komisia vedená NGŠ začala činnosť v priestore leteckej nehody a bola vytvorená spoločná slovensko-maďarská záchranná skupina, ktorá začala svoju činnosť o 06:00 hod.
Prvý pilot mal nalietaných 1931 letových hodín a za sebou mal 3329 letov. Druhý pilot nalietal 1836 hodín a absolvoval 2696 letov, uviedol pre TASR Martin Kovalik z Tlačového oddelenia rezortu obrany.
Na palube lietadla bolo 43 osôb, z tohto 28 vojakov vracajúcich sa domov z mierovej misie KFOR. Haváriu prežil jeden pasažier, ktorého v noci previezli do košickej nemocnice. Oficiálne údaje o počte obetí tragédie zatiaľ úrady nezverejnili. Záchranné práce naďalej pokračujú.
Lietadlo AN-24 bolo zo samostatnej dopravnej letky v Kuchyni. Ide o dopravné lietadlo s horným umiestnením krídiel navrhnuté ako civilné lietadlo, ale bolo zavedené aj do výzbroje mnohých armád. Pôvodne bolo vyvinuté ako náhrada za lietadlá Li-2 a IL-14 v roku 1960. Projekt lietadla pochádza zo Sovietskeho zväzu (teraz Ukrajiny) z mesta Kyjev, kde vzniklo na plátnach dizajnérskej dielne Antonov. V členských krajinách NATO je tento typ lietadla známy aj pod označením Coke, píše sa na internetovej stránke ministerstva obrany.
19. januára 2005
19:38 - vyrozumenie Centra riadenia vzdušných operácií (ďalej len "CRVO") cestou OAT (Oblastné stredisko riadenia letov Bratislava) a SAR (Letecká záchranná služba Bratislava) o leteckej nehode
19:46 - uvedenie Leteckej pátracej záchrannej služby (ďalej len "LPZS") do pohotovosti č. 1
19:50 - 1. vzlet vrtuľníka Mi-17 LPZS z letiska Sliač
20:00 - vyhlásenie signálu "ZÁCHRANA" pre letecké základne Prešov a Sliač
20:20 - vyrozumenie Strediska zdravotnej záchrannej služby v Košiciach a vyslanie 4 sanitných vozidiel na miesto leteckej nehody
20:27 - informovanie stálej zmeny Centra riadenia operácií štábu riadenia operácií Generálneho štábu ozbrojených síl SR (ďalej len "stála zmena CRO") o nehode lietadla náčelníkom zmeny CRVO
20:29 - informovanie stáleho operačného dozorného Ministerstva obrany SR (SOD MO SR) o nehode lietadla náčelníkom stálej zmeny CRO
20:29 - informovanie ministra obrany SR o nehode lietadla SOD MO SR
20:29 - zvolanie príslušníkov Operačného centra (OPCEN) a informovanie náčelníka Generálneho štábu ozbrojených síl SR (ďalej len "NGŠ")
20:30 - lokalizácia miesta leteckej nehody vrtuľníkom Leteckej záchrannej služby Košice
21:00 - prekročenie štátnej hranice 4 vozidlami zdravotnej záchrannej služby v sprievode výjazdovej skupiny hasičského záchranného zboru Košice
22:00 - stálu zmenu CRO telefonicky kontaktoval starosta obce Kechnec (SR) Konkoly, ktorá sa nachádza v pohraničnom pásme v blízkosti miesta leteckej nehody a poskytol prvé informácie priamo z miesta leteckej nehody
22:15 - prijatie zraneného príslušníka ozbrojených síl SR (npor. Farkaš) na anesteziologicko-resuscitačné oddelenie Fakultnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach
22:22 - návrat vrtuľníka Mi-17 LPZS späť na letisko SLIAČ z dôvodu nevhodného terénu na pristátie na mieste leteckej nehody
22:45 - zasadanie krízového štábu MO SR za účasti predsedu vlády a vyššie menovaných ministrov
22:58 - vyslanie pozemnej pátracej záchrannej služby (ďalej len "PPZS") z leteckej základne Prešov na miesto nehody cez hraničný priechod Milhosť v zložení 25 osôb a 5 ks techniky
23:00 - ZNGŠ OS SR vydal nariadenie podriadeným súčastiam OS SR a misiám v zahraničí o vztýčení čiernych zástav a stiahnutie štátnej zástavy na pol žrde
23:58 - 2. vzlet vrtuľníka Mi-17 LPZS z letiska Sliač k miestu leteckej nehody
20. januára 2005
00:15 - príchod vyhľadávacieho a záchranného tímu Komplexnej záchrannej služby Ministerstva vnútra SR na miesto leteckej nehody
00:19 - odlet vyšetrovacej komisie ministra obrany SR z Bratislavy do Košíc vojenským lietadlom typu Letov L 410
00:30 - príchod PPZS na miesto leteckej nehody
01:14 - prílet vyšetrovacej komisie do Košíc
01:46 - presun vyšetrovacej komisie z Košíc na miesto leteckej nehody cez hraničný prechod Milhosť
03:35 - brífing NGŠ ozbrojených síl SR a NGŠ ozbrojených síl Maďarskej republiky v obci Hejce (MR) s cieľom koordinácie záchranných prác
05:30 - vyšetrovacia komisia vedená NGŠ začala činnosť v priestore leteckej nehody a bola vytvorená spoločná slovensko-maďarská záchranná skupina, ktorá začala svoju činnosť o 06:00 hod.