BRATISLAVA - Dlhodobé meškanie učebníc na školách sa podľa ministra školstva Eugena Jurzycu (SDKÚ-DS) prejaví negatívne aj v ďalšom medzinárodnom meraní vedomostí slovenských žiakov.
"Niektoré deti nemali učebnicu v troch po sebe idúcich rokoch," zdôraznil minister. Na základe aktuálne zverejnených výsledkov PISA zaostávajú slovenskí školáci za svojimi rovesníkmi z vyše 60 krajín v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. Polepšili si len v matematike, v nej boli v rámci krajín V4 najlepší. "Nie je to dobrá situácia, matematika zaznamenala mierne zlepšenie, ale tie ostatné parametre sú stále zlé," zhodnotil šéf rezortu školstva. Ministerstvo už podľa neho pripravuje analýzy na nápravu.
"Pracujeme na tom, aby sa iným spôsobom učilo čítať na Slovensku. Nedá sa to zo dňa na deň," povedal ďalej minister. Kritizoval zároveň zaužívaný systém čítania nahlas, po ktorom žiaci vôbec nevedeli, čo prečítali. "Chceme pretláčať to, aby deti prečítali text napr. vo dvojici, a potom sa o ňom rozprávali. Toto je jedna z metód, ktorá by mala pomôcť." Minister sa domnieva, že problém s porozumením textu sa môže odraziť nielen v zamestnaní, ale aj v súkromnom živote. "Je to nielen ekonomická tragédia, ale povedal by som aj ľudská." Zásadné reformy v školstve, ktoré odštartoval exminister Ján Mikolaj (SNS), sa podľa Jurzycu v meraní PISA zatiaľ pozitívne neodrazili.
V rámci týchto zmien však predpokladá, že pozitívne by sa mala neskôr zúročiť väčšia sloboda, ktorú vďaka reforme dostali školy. Slovenskí žiaci si v testovaní PISA oproti roku 2006 mierne polepšili. V matematickej gramotnosti získali priemerné skóre 497 bodov, čím Slovensko dostali do priemeru krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Do štúdie PISA, ktorá meria čitateľskú, matematickú a prírodovednú gramotnosť, sa vlani zapojilo 65 krajín. Najlepšie výsledky dosiahli žiaci z čínskeho Šanghaja. PISA (Programme for International Student Assessment) testuje 15-ročných školákov. Výskum sa realizuje v trojročných cykloch, pripravuje ho OECD.