BRATISLAVA - Materskú školu vraj navštevujú iba štyri percentá rómskych detí v predškolskom veku. Tvrdí to Eben Friedman z Rómskeho vzdelávacieho fondu.
Takmer 600 rómskym deťom by mal vstup do školy uľahčiť pilotný projekt Dobrý štart, ktorý na Slovensku prebieha od júna tohto roka a potrvá do apríla 2012. Vyškolení odborníci navštevujú chudobné rómske rodiny v Martine, Banskej Bystrici, Abranovciach a Zborove s cieľom presvedčiť ich o výhodách predškolskej výchovy. V mestách pomáhajú so zápismi do materskej či základnej školy, v dedinách na východe Slovenska zas učia rodičov, prečo a ako sa venovať svojim ratolestiam pred nástupom do školy.
"Rodičom tiež vysvetľujeme rozdiely medzi bežnými a špeciálnymi školami," priblížil ďalšie projektové aktivity Friedman. Pripomenul, že zhruba 60 percent detí v špeciálnych školách sú Rómovia, pričom časť z nich tam končí bezdôvodne. Súčasťou projektu sú aj školenia pre učiteľov, ktorí budú doučovať prváčikov. "Cieľom je, aby boli školy pripravené na Rómov, a nie deti na školu," dodal Friedman.
Projekt za dva milióny eur prebieha okrem Slovenka v Maďarsku, Rumunsku a Macedónsku; Friedman verí, že v prípade úspechu sa rozšíri do viacerých škôl. "Pilotný projekt existuje preto, lebo neexistuje systémové riešenie," doplnil.
K úspešnému vstupu rómskych detí z chudobných rodín do školy by podľa časti odborníkov pomohla povinná predškolská dochádzka. Ministerstvo školstva zvažuje dva modely; prvý by sa podľa štátneho tajomníka úradu Jaroslava Ivanča (SDKÚ-DS) odvíjal od poberateľov sociálnych dávok, druhý počíta s predškolskými testami zrelosti - škôlka by bola povinná pre tých, ktorí by nimi neprešli. "Myslíme však aj na skupiny rodičov, ktorí majú záujem vzdelávať deti v domácom prostredí," poznamenal Ivančo.
Na Slovensku navštevuje škôlku rok pred nástupom do školy podľa ministerských štatistík zhruba 91 percent detí. V skutočnosti však chodí do škôlky len 80 percent detí; do štatistík sa totiž započítavajú aj škôlkari, ktorí sa v zariadení objavili aspoň raz. Práve rómske deti pritom majú problém s dochádzkou, príčinou je podľa školských inšpektorov najmä nezamestnanosť a zlá finančná situácia rodičov, časté sťahovanie sa či nezáujem rodičov o vzdelávanie detí.