Vydra je jednou z najčastejších obetí dopravných nehôd zvierat
POPRAD – Vydra a medveď bývajú najčastejšími obeťami dopravných nehôd s účasťou zvierat pod Tatrami. Za posledných päť rokov v pôsobnosti Správy Tatranského národného parku evidujú ochranári úhyn 16 vydier riečnych a šiestich medveďov hnedých.
Za toto obdobie skončili pod kolesami áut aj dva jedince rysa ostrovida, jeden vlk dravý a jedna mačka divá. Obeťami dopravných nehôd však bývajú aj operence. Kolíziu s autami neprežili za posledných päť rokov tri sokoly, dva myšiaky, jedna sova lesná a jedna myšiarka ušatá. Podľa ochranárov to však nie sú všetky jedince, ktoré boli na cestách zrazené.
Veľa sa ich nenašlo, pretože niektoré rozniesla iná zver, alebo si kadávery privlastnili nálezcovia bez toho, aby o tom informovali príslušné inštitúcie, informoval riaditeľ Správy TANAP Pavol Majko. V pôsobnosti Správy TANAP je najfrekventovanejšou cestou diaľnica D1, ktorá výrazne obmedzuje prirodzenú migráciu živočíchov. Zvieratá tu majú veľmi málo možností prekonať diaľnicu, ktorá je z veľkej časti oplotená, preto na migráciu využívajú najmä úseky pod premosteniami a nadchod pre zver vybudovaný pri obci Lučivná.
Priechod využíva najmä jelenia a srnčia zver, diviaky, líšky, zajace, ale aj veľké šelmy ako medveď, vlk a rys. Veľmi frekventovanou cestou je aj cesta II/537, známa ako Cesta slobody, ktorá pretína celé Vysoké Tatry v smere západ – východ a spolu s električkovou traťou predstavuje vážnu prekážku pre migrujúcu zver. Problematická je aj cesta II/534 medzi Popradom a Starým Smokovcom. Tu na jar pribudla dopravná značka upozorňujúca na možnosť stretu zvierat s autami.
Stále nedoriešeným problémom je podľa Majka liptovský úsek diaľnice, ktorý je doteraz bez oplotenia a každoročne tu ochranári zaznamenávajú niekoľko prípadov úhynov chránených živočíchov i ostatnej zveri. Túto nepriaznivú situáciu sa pracovníci ochrany prírody snažili riešiť v rokoch 1997 - 2000 oplotením kritických úsekov diaľnice a vzhľadom na každoročne veľké počty usmrcovaných vydier aj osadením dopravných značiek Pozor vydra.
Majko ocenil prístup diaľničnej spoločnosti, ktorá vychádza ochranárom v ústrety aj úpravou priepustov a mostov tak, aby ich vydry využívali na prechod popod komunikáciu.
Veľa sa ich nenašlo, pretože niektoré rozniesla iná zver, alebo si kadávery privlastnili nálezcovia bez toho, aby o tom informovali príslušné inštitúcie, informoval riaditeľ Správy TANAP Pavol Majko. V pôsobnosti Správy TANAP je najfrekventovanejšou cestou diaľnica D1, ktorá výrazne obmedzuje prirodzenú migráciu živočíchov. Zvieratá tu majú veľmi málo možností prekonať diaľnicu, ktorá je z veľkej časti oplotená, preto na migráciu využívajú najmä úseky pod premosteniami a nadchod pre zver vybudovaný pri obci Lučivná.
Priechod využíva najmä jelenia a srnčia zver, diviaky, líšky, zajace, ale aj veľké šelmy ako medveď, vlk a rys. Veľmi frekventovanou cestou je aj cesta II/537, známa ako Cesta slobody, ktorá pretína celé Vysoké Tatry v smere západ – východ a spolu s električkovou traťou predstavuje vážnu prekážku pre migrujúcu zver. Problematická je aj cesta II/534 medzi Popradom a Starým Smokovcom. Tu na jar pribudla dopravná značka upozorňujúca na možnosť stretu zvierat s autami.
Stále nedoriešeným problémom je podľa Majka liptovský úsek diaľnice, ktorý je doteraz bez oplotenia a každoročne tu ochranári zaznamenávajú niekoľko prípadov úhynov chránených živočíchov i ostatnej zveri. Túto nepriaznivú situáciu sa pracovníci ochrany prírody snažili riešiť v rokoch 1997 - 2000 oplotením kritických úsekov diaľnice a vzhľadom na každoročne veľké počty usmrcovaných vydier aj osadením dopravných značiek Pozor vydra.
Majko ocenil prístup diaľničnej spoločnosti, ktorá vychádza ochranárom v ústrety aj úpravou priepustov a mostov tak, aby ich vydry využívali na prechod popod komunikáciu.