Minister dopravy Ján Figeľ (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Zastavením financovania diaľnic cez PPP projekty ušetrí vláda na troch plánovaných úsekoch 10 miliárd korún (takmer 332 mil. eur). V nedeľnej diskusii Na telo to v TV Markíza povedal predseda KDH a minister dopravy Ján Figeľ.
"To môže znamenať uvoľnenie prostriedkov na ďalšie úseky," vyhlásil Figeľ. Zatiaľ čo opozícia hovorí o zastavení výstavby diaľnic, Figeľ deklaruje iba zmenu filozofie ich financovania. "Možno sme niekomu zastavili biznis," odpovedá na kritiku opozície Figeľ. Namiesto súkromno-verejného partnerstva chce použiť peniaze z eurofondov a štátneho rozpočtu.
Minister dopravy tvrdí, že neexistujú lacnejšie peniaze ako eurofondy, no tie si vyžadujú transparentnosť. Rezort v súčasnosti rokuje o výstavbe úseku D1 pod Žilinou, a to Hričovské Podhradie - Dubná Skala, kde je najdlhší tunel. "Chceme tiež tento týždeň alebo v najbližších dňoch podpisovať dohodu o výstavbe chýbajúceho úseku pod Spišským hradom a v novembri začať súťaženie najprv na stavebný dozor, a potom na dodávateľa stavby na úsek rozdelený napoly pri Levoči," konštatoval Figeľ. Práve pri týchto troch úsekoch vyčíslil úsporu oproti pôvodnému návrhu vlády Roberta Fica (Smer-SD) na 10 miliárd korún. Ušetrené financie chce investovať do ďalších úsekov ciest na Orave alebo pri Svidníku. Za časť peňazí plánuje opraviť cesty 1. triedy.
Podpredseda Smeru-SD Robert Kaliňák tvrdí, že sa dalo o cene diaľníc rokovať aj pri PPP projektoch. "Nakoniec sa aj pri rokovaniach ukázalo, že z pôvodných 900 miliónov eur sa vďaka rokovaniam a vývoju hospodárskej krízy, znížila tá cena už na nejakých 690 miliónov eur," uviedol Kaliňák. Je presvedčený, že v najbližšom období sa na Slovensku diaľnice stavať nebudú. "Takú fatálnu chybu v rozvoji Slovenska neurobil nikto a v tomto prípade to leží priamo na vašich pleciach," povedal svojmu partnerovi v diskusii Kaliňák. Podľa exministra vnútra sa Figeľove kroky odzrkadlia na zastavení rozvoja najchudobnejších regiónov v okolí Spišskej Novej Vsi, Levoče či Dolného Kubína. "Na Považí sa presne ukázalo, tá diaľnica dokáže výrazne pomôcť práve pri znižovaní nezamestnanosti," uviedol Kaliňák.
Minister dopravy tvrdí, že neexistujú lacnejšie peniaze ako eurofondy, no tie si vyžadujú transparentnosť. Rezort v súčasnosti rokuje o výstavbe úseku D1 pod Žilinou, a to Hričovské Podhradie - Dubná Skala, kde je najdlhší tunel. "Chceme tiež tento týždeň alebo v najbližších dňoch podpisovať dohodu o výstavbe chýbajúceho úseku pod Spišským hradom a v novembri začať súťaženie najprv na stavebný dozor, a potom na dodávateľa stavby na úsek rozdelený napoly pri Levoči," konštatoval Figeľ. Práve pri týchto troch úsekoch vyčíslil úsporu oproti pôvodnému návrhu vlády Roberta Fica (Smer-SD) na 10 miliárd korún. Ušetrené financie chce investovať do ďalších úsekov ciest na Orave alebo pri Svidníku. Za časť peňazí plánuje opraviť cesty 1. triedy.
Podpredseda Smeru-SD Robert Kaliňák tvrdí, že sa dalo o cene diaľníc rokovať aj pri PPP projektoch. "Nakoniec sa aj pri rokovaniach ukázalo, že z pôvodných 900 miliónov eur sa vďaka rokovaniam a vývoju hospodárskej krízy, znížila tá cena už na nejakých 690 miliónov eur," uviedol Kaliňák. Je presvedčený, že v najbližšom období sa na Slovensku diaľnice stavať nebudú. "Takú fatálnu chybu v rozvoji Slovenska neurobil nikto a v tomto prípade to leží priamo na vašich pleciach," povedal svojmu partnerovi v diskusii Kaliňák. Podľa exministra vnútra sa Figeľove kroky odzrkadlia na zastavení rozvoja najchudobnejších regiónov v okolí Spišskej Novej Vsi, Levoče či Dolného Kubína. "Na Považí sa presne ukázalo, tá diaľnica dokáže výrazne pomôcť práve pri znižovaní nezamestnanosti," uviedol Kaliňák.