Robert Fico a Iveta Radičová (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Prvá povolebná televízna diskusia premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) s predsedom najsilnejšej opozičnej strany Smer-SD a expremiérom Robertom Ficom sa zamerala najmä na problematiku budovania diaľnice.
Kým Fico vyčítal v relácii Slovenskej televízie súčasnej koalícii štyroch stredopravých strán, že údajne zastavila stavbu štvorprúdovej cesty medzi Žilinou a Prešovom, Radičová tvrdila, že budovanie cesty podľa plánov niekdajšej Ficovej vlády by bolo predražené.
Predchádzajúca vláda chcela, aby chýbajúcich zhruba sto kilometrov diaňice na trase medzi najväčšími slovenskými mestami Bratislavou a Košicami postavil súkromný investor prostredníctvom dvoch takzvaných PPP projektov. Štát by neskôr musel náklady splatiť. Ministerstvo dopravy pod vedením súčasného ministra Jána Figeľa nedávno oznámilo, že už nepočíta s tým, že by zhruba 75 kilometrov diaľnice zastrešených jedným z dvoch projektov postavil investor, pretože súkromné spoločnosti nedokázali získať potrebné zdroje.
"Najzávažnejšie rozhodnutie, ktoré urobila vaša vláda (...) je zastavenie výstavby diaľnic," vytkol Fico Radičovej. Tvrdil, že tým mnohí ľudia prídu o pracovné príležitosti.
Radičová namietala, že súčasná vláda chce v budovaní diaľnic pokračovať, ale namiesto peňazí od súkromných investorov plánuje vo väčšej miere využívať zdroje zo štátneho rozpočtu či eurofondov. Poukázala aj na to, že ak by sa zrealizoval PPP projekt na stavbu diaľnice, daňoví poplatníci by ho museli v budúcnosti splatiť. "Odmietame platiť takéto sumy," vyhlásila Radičová.
Celkovo mal štát za postavenie a prevádzku diaľnice počas 30 rokov zaplatiť koncesionárovi viac ako deväť miliárd eur. Na každého obyvateľa krajiny vrátane detí by tak v prepočte pripadla splátka vo výške asi 1667 eur, teda priemerná štvorčlenná rodina by sa musela poskladať v priebehu troch desaťročí sumou zhruba 6668 eur. Ministerstvo dopravy pritom podľa skorších informácií nedisponuje podrobnejšími štúdiami, koľko pracovných miest by vzniklo po dobudovaní diaľnice na Spiši či Šariši. Analytik mimovládneho inštitútu INESS Radovan Ďurana v minulosti spochybňoval, že by sa rozsiahla investícia pri budovaní diaľnice niekedy štátu vrátila prostredníctvom zvýšeného ekonomického výkonu na východe krajiny.
Predchádzajúca vláda chcela, aby chýbajúcich zhruba sto kilometrov diaňice na trase medzi najväčšími slovenskými mestami Bratislavou a Košicami postavil súkromný investor prostredníctvom dvoch takzvaných PPP projektov. Štát by neskôr musel náklady splatiť. Ministerstvo dopravy pod vedením súčasného ministra Jána Figeľa nedávno oznámilo, že už nepočíta s tým, že by zhruba 75 kilometrov diaľnice zastrešených jedným z dvoch projektov postavil investor, pretože súkromné spoločnosti nedokázali získať potrebné zdroje.
"Najzávažnejšie rozhodnutie, ktoré urobila vaša vláda (...) je zastavenie výstavby diaľnic," vytkol Fico Radičovej. Tvrdil, že tým mnohí ľudia prídu o pracovné príležitosti.
Radičová namietala, že súčasná vláda chce v budovaní diaľnic pokračovať, ale namiesto peňazí od súkromných investorov plánuje vo väčšej miere využívať zdroje zo štátneho rozpočtu či eurofondov. Poukázala aj na to, že ak by sa zrealizoval PPP projekt na stavbu diaľnice, daňoví poplatníci by ho museli v budúcnosti splatiť. "Odmietame platiť takéto sumy," vyhlásila Radičová.
Celkovo mal štát za postavenie a prevádzku diaľnice počas 30 rokov zaplatiť koncesionárovi viac ako deväť miliárd eur. Na každého obyvateľa krajiny vrátane detí by tak v prepočte pripadla splátka vo výške asi 1667 eur, teda priemerná štvorčlenná rodina by sa musela poskladať v priebehu troch desaťročí sumou zhruba 6668 eur. Ministerstvo dopravy pritom podľa skorších informácií nedisponuje podrobnejšími štúdiami, koľko pracovných miest by vzniklo po dobudovaní diaľnice na Spiši či Šariši. Analytik mimovládneho inštitútu INESS Radovan Ďurana v minulosti spochybňoval, že by sa rozsiahla investícia pri budovaní diaľnice niekedy štátu vrátila prostredníctvom zvýšeného ekonomického výkonu na východe krajiny.