BRATISLAVA - Na časť rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou a Dunajskou Lužnou budú musieť čakať motoristi dlhšie ako sa predpokladalo. Nové vedenie ministerstva dopravy ju totiž chce viesť inou trasou. Ministerstvo odhadlo, že po trase, ktorú vybralo, prejdú autá zrejme až v roku 2015, bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) tvrdil, že by to zvládol do roku 2013.
Proti zmenenému návrhu sa zdvihol odpor niekoľkých obcí, ktorým stará trasa viac vyhovovala. Cesta by mala po novom viesť popri Dunaji a napojiť by sa mala na zatiaľ neexistujúcu diaľnicu D4. Začiatok výstavby úrad Jána Figeľa (KDH) odhadol na rok 2014. "Samotná výstavba určí, či to zvládneme v priebehu toho roka alebo v horizonte roka 2015," povedal dnes novinárom Figeľ.
Celé spojenie z Bratislavy do Lučenca by malo mať 212 kilometrov, dokončiť ho ministerstvo plánuje do konca roka 2020. Trasa od Bratislavy na juh však naráža na odpor viacerých obcí vrátane Rovinky, Miloslavova, Hamuliakova, Kalinkova a Mostu pri Bratislave, tie uprednostňovali variant, ktorý predstavil minulý rok Vážny. Figeľ je ochotný so starostami o ich výhradách rokovať.
"Variant, ktorý donedávna platil, (...) by celkovú situáciu s dopravou v okolí Bratislavy, na juhu mesta, dlhodobo neriešil, ale v skutočnosti by ju skomplikoval," tvrdil Figeľ. Dodal, že trasa prešla už environmentálnym posudzovaním, neprechádza cez obytné zóny a nevyžiada si výrazné dodatočné investície a jej výstavba je v súlade s územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja i Bratislavy. Navyše by mala vyjsť na 72 miliónov eur, o štyri milióny eur lacnejšie ako Vážneho variant.
Bývalý minister dopravy však tvrdí, že jeho trasa by vrátane vyvolaných úprav vyšla na 117 miliónov eur, konkurenčná trasa na 225 miliónov eur. "Za môjho vedenia bol režim prípravy nastavený tak, že sme boli schopní začať 2012 a ukončiť výstavbu v roku 2013," uviedol v reakcii na Figeľov plán. Dodal, že súčasné vedenie nebude schopné začať s výstavbou skôr ako v roku 2016 a ukončiť ju v roku 2017.
"Začatie výstavby sa týmto rozhodnutím odiali za toto volebné obdobie, (...) čo vo mne vyvoláva presvedčenie, že tento krok vláda robí najmä preto, lebo rezort dopravy musí vykonať radikálne finančné úspory," uviedol Vážny. Súčasný minister obhajuje spojenie s tým, že by cesta mohla byť v budúcnosti predĺžená k D1, ktorá na Prístavnom moste ústi do Petržalky. To by podľa neho výrazne odľahčilo dopravu. Vážneho variant by naopak podľa neho k lepšej dopravnej situácii nepomohol.