BRATISLAVA - Nedostatky elektronického mýtneho systému údajne pretrvávajú aj po štyroch mesiacoch od jeho spustenia.
Na problémy vo výbere mýta za prejazd po diaľniciach a ďalších cestách autobusmi a nákladnými automobilmi upozorňovala únia už po jeho spustení začiatkom roka, zorganizovala tiež niekoľko protestov vrátane blokády ciest. Vláda následne pristúpila k niektorým úpravám systému a presadila tiež nižšiu spotrebnú daň z nafty, výšku pokuty za nesprávne nastavenie palubnej jednotky či dočasne vyňala časť ciest zo spoplatnenia.
Problémy systému podľa dopravcov však naďalej pretrvávajú. "Podali sme podnet pre podozrenie z trestného činu (...) za podvod, neoprávnené obohatenie, porušenie povinnosti pri správe cudzieho majetku, poškodzovanie spotrebiteľa, skresľovanie údajov hospodárskej a obchodnej evidencie," povedal predseda združenia Jaroslav Polaček. "Sú tu úseky, ktoré nie sú účtované, sú tu úseky, ktoré sú účtované, aj keď nie sú prejdené celé, sú tu úseky, ktoré sú účtované v intravilánoch obcí," povedal Polaček. Dodal, že únia našla prípady aj o tom, že za časť cesty zaplatil dopravca viac ako mal, pretože na faktúre bol úsek dlhší, ako vo vyhláške.
Neopodstatnené výbery sa podľa Polačeka môžu týkať stoviek úsekov, jedným z nich je vraj aj časť cesty v obci Hrhov smerom na Rožňavu. "V globále (...) môžeme hovoriť (...), že dopravcovia sú okradnutí ročne na jednom úseku, ktorý má dĺžku 700 metrov, o sumu takmer 550.000 eur," povedal Polaček.
Mýto sa vyberá za jazdu po zhruba 2000 kilometroch ciest, z toho približne tri štvrtiny sú cesty prvej triedy. Povinnosť platí pre vozidlá nad 3,5 tony.