BRATISLAVA - Počas uplynulého týždňa ústnych maturitných skúšok sa objavilo zopár problémov. Ako pre agentúru SITA ďalej uviedol riaditeľ bratislavského Gymnázia L. Sáru a šéf Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Pavol Sadloň, študenti i rodičia si museli uvedomiť, že maturita je úplne oddelená od predošlého štúdia. Učiteľ totiž nehodnotí komplexne s prihliadnutím na výsledky z predošlých ročníkov, ale iba jednu 15-minútovú odpoveď.
"Mohlo sa stať, že žiak, ktorý sa celú strednú školu veľmi neučil, mal šťastnú ruku. Naopak, študent, ktorý sa učil permanentne, mohol byť pri odpovedi v strese, vytiahnuť si zlú otázku a podobne," povedal Sadloň. Z toho boli niektorí lepší študenti sklamaní.
Učitelia museli uzatvoriť známku podľa stanovených kritérií, i keď možno sami niekedy cítili, že žiak má na viac. Sadloň uviedol, že na jeho gymnáziu nezmaturoval jeden študent, čo je bežné. Avšak dodal, že známky boli horšie ako v predošlých rokoch. Sadloň preto dúfa, že vysoké školy budú tohtoročné výsledky maturít vnímať citlivo.
Podľa hovorkyne ministerstva školstva Moniky Murovej ani v minulých rokoch neexistovalo hodnotenie maturít aj z pohľadu celkového štúdia. "Možno neoficiálne," dodala. Práve nová maturita podľa nej objektivizuje výsledky študentov a je pre nich prínosom. Ak dostal študent z nejakého predmetu lepšiu známku, než dostával počas štúdia, mohlo to v niektorých prípadoch znamenať aj to, že učitelia ho predtým hodnotili zle. Maturitné známky majú hodnotiť odpoveď z jedného predmetu, jednej odpovede, uviedla. Je podľa nej samozrejmé, že študenti, ktorým sa na maturitách darilo, sú spokojnejší ako tí druhí.
Ministerstvo školstva nezaznamenalo žiadne problémy pri ústnych maturitách, prebehli pokojne, uzavrela Murová. Celkové hodnotenie by malo byť hotové približne v polovici júna, odhadla. Žiadne oficiálne sťažnosti nedostal ani Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ). Podľa jeho riaditeľky Anny Butašovej sa všetky nejasnosti dali vyriešiť telefonicky. Ústav dostal aj niekoľko veľmi pozitívnych reakcií.
Nová maturita dala zabrať aj učiteľom, tvrdí Sadloň. Podľa neho bolo pre pedagógov veľmi namáhavé koncentrovať sa deväť až desať hodín na odpovede žiakov. "Je to nad ľudské sily," dodal Sadloň, podľa ktorého tým utrpela aj objektivita skúšania. Pre študentov bolo okrem prípravy na skúšanie z piatich predmetov náročné aj uzatvoriť posledný ročník. Učitelia nezľavili zo svojich požiadaviek, vysvetlil Sadloň. Myslí si, že nová koncepcia maturít bola spustená predčasne. Dodal, že pedagógovia sa museli učiť, ako vytvoriť zadanie otázky, museli sa učiť ako odpoveď hodnotiť.
Tohtoročná nová koncepcia maturity bola podľa Sadloňa aj maturitou byrokracie. "Bolo potrebných nesmierne množstvo podpisov a papierov," informoval riaditeľ. Učiteľov i riaditeľov to zdržovalo. Maturitný týždeň odhalil aj niekoľko nedostatkov vyhlášky k novej maturite. Napríklad vyhláška presne neuvádza, čo robiť, ak študent dobrovoľne odíde z ústnej odpovede z voliteľného predmetu, lebo sa napríklad nestihol pripraviť.
Vyhláška takisto nerieši, či študent môže maturovať v septembri, ak ešte nemá uzatvorený posledný ročník. Sadloň preto dúfa, že po skončení ústnych maturít niekto zvolá riaditeľov a vypočuje si problémy, s ktorými sa stretli. Ústne maturity potrvajú ešte do 10. júna. V tomto roku maturuje približne 65 000 študentov.
Učitelia museli uzatvoriť známku podľa stanovených kritérií, i keď možno sami niekedy cítili, že žiak má na viac. Sadloň uviedol, že na jeho gymnáziu nezmaturoval jeden študent, čo je bežné. Avšak dodal, že známky boli horšie ako v predošlých rokoch. Sadloň preto dúfa, že vysoké školy budú tohtoročné výsledky maturít vnímať citlivo.
Podľa hovorkyne ministerstva školstva Moniky Murovej ani v minulých rokoch neexistovalo hodnotenie maturít aj z pohľadu celkového štúdia. "Možno neoficiálne," dodala. Práve nová maturita podľa nej objektivizuje výsledky študentov a je pre nich prínosom. Ak dostal študent z nejakého predmetu lepšiu známku, než dostával počas štúdia, mohlo to v niektorých prípadoch znamenať aj to, že učitelia ho predtým hodnotili zle. Maturitné známky majú hodnotiť odpoveď z jedného predmetu, jednej odpovede, uviedla. Je podľa nej samozrejmé, že študenti, ktorým sa na maturitách darilo, sú spokojnejší ako tí druhí.
Ministerstvo školstva nezaznamenalo žiadne problémy pri ústnych maturitách, prebehli pokojne, uzavrela Murová. Celkové hodnotenie by malo byť hotové približne v polovici júna, odhadla. Žiadne oficiálne sťažnosti nedostal ani Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ). Podľa jeho riaditeľky Anny Butašovej sa všetky nejasnosti dali vyriešiť telefonicky. Ústav dostal aj niekoľko veľmi pozitívnych reakcií.
Nová maturita dala zabrať aj učiteľom, tvrdí Sadloň. Podľa neho bolo pre pedagógov veľmi namáhavé koncentrovať sa deväť až desať hodín na odpovede žiakov. "Je to nad ľudské sily," dodal Sadloň, podľa ktorého tým utrpela aj objektivita skúšania. Pre študentov bolo okrem prípravy na skúšanie z piatich predmetov náročné aj uzatvoriť posledný ročník. Učitelia nezľavili zo svojich požiadaviek, vysvetlil Sadloň. Myslí si, že nová koncepcia maturít bola spustená predčasne. Dodal, že pedagógovia sa museli učiť, ako vytvoriť zadanie otázky, museli sa učiť ako odpoveď hodnotiť.
Tohtoročná nová koncepcia maturity bola podľa Sadloňa aj maturitou byrokracie. "Bolo potrebných nesmierne množstvo podpisov a papierov," informoval riaditeľ. Učiteľov i riaditeľov to zdržovalo. Maturitný týždeň odhalil aj niekoľko nedostatkov vyhlášky k novej maturite. Napríklad vyhláška presne neuvádza, čo robiť, ak študent dobrovoľne odíde z ústnej odpovede z voliteľného predmetu, lebo sa napríklad nestihol pripraviť.
Vyhláška takisto nerieši, či študent môže maturovať v septembri, ak ešte nemá uzatvorený posledný ročník. Sadloň preto dúfa, že po skončení ústnych maturít niekto zvolá riaditeľov a vypočuje si problémy, s ktorými sa stretli. Ústne maturity potrvajú ešte do 10. júna. V tomto roku maturuje približne 65 000 študentov.