Gábor Gál, Béla Bugár a Zsolt Simon
BRATISLAVA - Strana Most-Híd nechápe, na základe čoho si minister školstva Ján Mikolaj myslí, že výsledky znalostí slovenského jazyka, najmä v školách s vyučovacím jazykom maďarským, nie sú dobré.
Most uviedol aj niekoľko príkladov - na základe Monitoru 9 v minulom roku v testoch zo slovenského jazyka dosiahli žiaci škôl s vyučovacím jazykom slovenským celkovú úspešnosť 61,27 percenta, kým žiaci škôl s vyučovacím jazykom maďarským 61,37 percenta.
V otázkach týkajúcich sa morfológii slovenského jazyka dosiahli žiaci z maďarských základných škôl 63,2 percenta, kým žiaci zo slovenských základných škôl 57,8 percenta. Takisto získali žiaci základných škôl s vyučovacím jazykom maďarským lepšie výsledky v oblastiach lexikológie a pravopisu, tvrdí Most-Híd. "Ak pán minister svojím tvrdením mieril na aktívnu schopnosť používať slovenský jazyk, priznáva, že systém výučby slovenského jazyka na maďarských školách je zlý," tvrdia členovia strany, ktorí ministrovi položili otázku, či nechce len odpútať pozornosť od svojich zlých rozhodnutí. "Strana Most-Híd je za zmenu spôsobu vyučovania slovenského jazyka tak, aby dôraz bol kladený na aktívnu schopnosť dorozumieť sa, aby slovenský jazyk bol vyučovaný ako druhý jazyk," uzatvoril Most.
Špeciálnymi kontrolami znalostí slovenčiny Štátnou školskou inšpekciou reaguje na výroky maďarského prezidenta Lászlóa Sólyoma minister školstva Ján Mikolaj. „Ukazuje sa nám, že výsledky znalostí slovenského jazyka, najmä v školách s vyučovacím jazykom maďarským, nie sú dobré,“ reagoval Mikolaj po tom, čo vláda jednohlasne schválila jeho návrh na skvalitnenie výučby štátneho jazyka v školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín.
Materiál sa na programe rokovania vlády objavil len ráno, nestihol prejsť ani pripomienkovým konaním. Mikolaj tvrdí, že to bolo urgentné. „Sú iniciatívne vyjadrenia prezidenta Maďarskej republiky, ktorý tvrdo napadol úroveň vzdelávania, takže som cítil za povinnosť zareagovať,“ konštatoval Mikolaj. Sólyom na návšteve v Srbsku vyhlásil, že Maďari na Slovensku, v Srbsku a Rumunsku by sa mali učiť štátny jazyk ako cudzí jazyk.
V otázkach týkajúcich sa morfológii slovenského jazyka dosiahli žiaci z maďarských základných škôl 63,2 percenta, kým žiaci zo slovenských základných škôl 57,8 percenta. Takisto získali žiaci základných škôl s vyučovacím jazykom maďarským lepšie výsledky v oblastiach lexikológie a pravopisu, tvrdí Most-Híd. "Ak pán minister svojím tvrdením mieril na aktívnu schopnosť používať slovenský jazyk, priznáva, že systém výučby slovenského jazyka na maďarských školách je zlý," tvrdia členovia strany, ktorí ministrovi položili otázku, či nechce len odpútať pozornosť od svojich zlých rozhodnutí. "Strana Most-Híd je za zmenu spôsobu vyučovania slovenského jazyka tak, aby dôraz bol kladený na aktívnu schopnosť dorozumieť sa, aby slovenský jazyk bol vyučovaný ako druhý jazyk," uzatvoril Most.
Špeciálnymi kontrolami znalostí slovenčiny Štátnou školskou inšpekciou reaguje na výroky maďarského prezidenta Lászlóa Sólyoma minister školstva Ján Mikolaj. „Ukazuje sa nám, že výsledky znalostí slovenského jazyka, najmä v školách s vyučovacím jazykom maďarským, nie sú dobré,“ reagoval Mikolaj po tom, čo vláda jednohlasne schválila jeho návrh na skvalitnenie výučby štátneho jazyka v školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín.
Materiál sa na programe rokovania vlády objavil len ráno, nestihol prejsť ani pripomienkovým konaním. Mikolaj tvrdí, že to bolo urgentné. „Sú iniciatívne vyjadrenia prezidenta Maďarskej republiky, ktorý tvrdo napadol úroveň vzdelávania, takže som cítil za povinnosť zareagovať,“ konštatoval Mikolaj. Sólyom na návšteve v Srbsku vyhlásil, že Maďari na Slovensku, v Srbsku a Rumunsku by sa mali učiť štátny jazyk ako cudzí jazyk.