ilustračné foto (Zdroj: Profimedia)
BRATISLAVA - Inšpektori potravinového dozoru a hygieny potravín regionálnych veterinárnych a potravinových správ vykonali mimoriadne kontroly, ktoré pre obchodné potravinové reťazce nedopadli dobre. "Stretli sme sa s rôznymi nedostatkami. Budú z toho enormné pokuty," informoval dnes ústredný riaditeľ Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Ján Pliešovský.
Najzávažnejším nedostatkom bolo podľa neho zistené prebaľovanie hydinového mäsa v nočných hodinách a jeho umiestňovanie v oddelení rýchleho občerstvenia na grilovanie. Ako ďalej uviedol, išlo o solenie a korenenie mäsa po záruke a jeho následné grilovanie. Šéf Štátnej veterinárnej a potravinovej správy pripustil, že šlo o jeden z obchodov reťazca Billa.
Inšpektori tieto mimoriadne kontroly vykonávali vo večerných hodinách a v dňoch pracovného voľna a pracovného pokoja v období od 3. až 7. februára a 12. až 17. februára tohto roka. Medzi najčastejšie nedostatky patrila nezlučiteľnosť skladovania, teda spoločné skladovanie potravín, krmív, časti drogérie a nepotravinárskeho tovaru. Okrem tohto inšpektori zistili aj spoločné skladovanie vratných a nevratných obalov v sklade potravín a balenie syrov do priameho obalu nevykonávané v súlade s potravinovým právom. Tiež boli zistené nedostatky v skladovaní potravín v chladiacich boxoch, predaj výrobkov s poškodeným a znečisteným obalom, nedostatočne označené nebalené chladené čerstvé mäso, či predaj potravín po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti.
Inšpektori podľa Pliešovského odhalili aj mäsové výrobky neznámeho pôvodu bez sprievodnej dokumentácie či prítomnosť vtáctva v prevádzkarni Tesca. "S obchodnými prevádzkarňami, u ktorých boli zistené nedostatky v priebehu mimoriadnych kontrol, bolo začaté správne konanie o uložení pokuty," uviedol Pliešovský. Podľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy bol najvyšší počet nedostatkov (47) zistený v obchodoch reťazca Billa, po ktorom nasledovali Tesco (36), Hypernova - Ahold (35), Coop Jednota (29), Kaufland (26). Nedostatky boli zistené aj v obchodoch Metro (10), Balla (10), Lidl (3) a Carrefour (1). Súhrnnú správu o mimoriadnych kontrolách plánuje Štátna veterinárna a potravinová správa ešte len zverejniť, v nej by mali byť podľa Pliešovského uvedené detailnejšie informácie o priestupkoch v jednotlivých prevádzkach.
Spoločnosť Billa vo svojom stanovisku uviedla, že žiadna kontrola jej predajných miest nebola v nočných hodinách, ako sa uvádza vo vyjadreniach. Zroveň sa výrazne ohradila voči tvrdeniam o tzv. "prebaľovaní hydinového mäsa v nočných hodinách a jeho umiestňovaním v oddelení rýchleho občerstvenia za účelom grilovania". Rovnako odmieta aj tvrdenia, že išlo o solenie a korenenie mäsa po záruke a jeho následné grilovanie. "Uvedené informácie sú nielen zavádzajúce, nezakladajú sa na pravde, ale výrazným spôsobom poškodzujú dobré meno spoločnosti Billa, ktorá si ako jednu z priorít kladie najmä dôraz na čerstvosť a kvalitu," uviedla v stanovisku spoločnosť.
Podľa vyjadrení spoločnosti Billa existujú o všetkých vykonaných kontrolách oficiálne záznamy a v žiadnom sa nález, ktorý bol médiám komunikovaný, neeviduje.
Inšpektori tieto mimoriadne kontroly vykonávali vo večerných hodinách a v dňoch pracovného voľna a pracovného pokoja v období od 3. až 7. februára a 12. až 17. februára tohto roka. Medzi najčastejšie nedostatky patrila nezlučiteľnosť skladovania, teda spoločné skladovanie potravín, krmív, časti drogérie a nepotravinárskeho tovaru. Okrem tohto inšpektori zistili aj spoločné skladovanie vratných a nevratných obalov v sklade potravín a balenie syrov do priameho obalu nevykonávané v súlade s potravinovým právom. Tiež boli zistené nedostatky v skladovaní potravín v chladiacich boxoch, predaj výrobkov s poškodeným a znečisteným obalom, nedostatočne označené nebalené chladené čerstvé mäso, či predaj potravín po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti.
Inšpektori podľa Pliešovského odhalili aj mäsové výrobky neznámeho pôvodu bez sprievodnej dokumentácie či prítomnosť vtáctva v prevádzkarni Tesca. "S obchodnými prevádzkarňami, u ktorých boli zistené nedostatky v priebehu mimoriadnych kontrol, bolo začaté správne konanie o uložení pokuty," uviedol Pliešovský. Podľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy bol najvyšší počet nedostatkov (47) zistený v obchodoch reťazca Billa, po ktorom nasledovali Tesco (36), Hypernova - Ahold (35), Coop Jednota (29), Kaufland (26). Nedostatky boli zistené aj v obchodoch Metro (10), Balla (10), Lidl (3) a Carrefour (1). Súhrnnú správu o mimoriadnych kontrolách plánuje Štátna veterinárna a potravinová správa ešte len zverejniť, v nej by mali byť podľa Pliešovského uvedené detailnejšie informácie o priestupkoch v jednotlivých prevádzkach.
Spoločnosť Billa vo svojom stanovisku uviedla, že žiadna kontrola jej predajných miest nebola v nočných hodinách, ako sa uvádza vo vyjadreniach. Zroveň sa výrazne ohradila voči tvrdeniam o tzv. "prebaľovaní hydinového mäsa v nočných hodinách a jeho umiestňovaním v oddelení rýchleho občerstvenia za účelom grilovania". Rovnako odmieta aj tvrdenia, že išlo o solenie a korenenie mäsa po záruke a jeho následné grilovanie. "Uvedené informácie sú nielen zavádzajúce, nezakladajú sa na pravde, ale výrazným spôsobom poškodzujú dobré meno spoločnosti Billa, ktorá si ako jednu z priorít kladie najmä dôraz na čerstvosť a kvalitu," uviedla v stanovisku spoločnosť.
Podľa vyjadrení spoločnosti Billa existujú o všetkých vykonaných kontrolách oficiálne záznamy a v žiadnom sa nález, ktorý bol médiám komunikovaný, neeviduje.