BRATISLAVA - Aj napriek tomu, že supermarkety sú stále najviac preferovaným typom predajní v strednej a východnej Európe, diskonty patria v rámci európskych krajín medzi najsilnejšie typy obchodných kanálov. Najväčší nárast sa zaznamenal v nedávnej minulosti.
Podľa výsledkov kontinuálneho prieskumu Consumer Tracking / Panel domácností spoločnosti GfK Slovakia, ktorý v druhom polroku minulého roka zrealizoval na vzorke 1 500 domácností, diskontné predajne sú úspešnejšie ako kedykoľvek predtým a prestali byť len účinkujúcimi na vedľajšom trhu.
Za najvýznamnejšiu udalosť minulého roka v oblasti maloobchodu možno označiť podľa GfK Slovakia vstup obchodného reťazca Lidl, ktorému sa podarilo v krátkom čase osloviť veľkú skupinu spotrebiteľov. "Vyplnil tak prázdne miesto na slovenskom trhu, kde dovtedy trh diskontov prakticky neexistoval," dopĺňa GfK Slovakia. Diskontné predajne si svojich zákazníkov získavajú podľa prieskumu najmä príťažlivými nízkymi cenami a ľahšou dostupnosťou pre zákazníka ako hypermarkety.
GfK Slovakia predpokladá, že trend rastu nadnárodných spoločností v slovenskom maloobchode bude pokračovať aj v tomto roku. Stredná a východná Európa bude zaujímavá pre ďalšie reťazce a preto sa nárast konkurenčných bojov určite podľa agentúry prejaví aj na slovenskom trhu maloobchodu.
Podiel diskontov sa líši podľa krajín, ale ich trend rastu je viditeľný všade prostredníctvom rozširovania pobočiek. Nielen expanzia prevádzok však prispieva k ich úspechu. Diskonty rastú aj vďaka nárastom v tržbách jednotlivých predajní. V mnohých krajinách ekonomické prostredie tento rast podporuje. Spoločnosti Aldi a Lidl vedú trend rozširovania diskontov, ktorý je vo všeobecnosti - s menšími výnimkami - spojený s rastom počtu kupujúcich, s rastom frekvencie a intenzity nákupov.
Počet diskontov sa od roku 1991 zdvojnásobil a medzi ďalších známych hráčov v strednej Európe patria Penny a Plus. V rámci európskych krajín sú diskonty najviac zastúpené v Nemecku s 30,7 percentami a v Španielsku, kde dosahujú 17 %. Naopak menej sú zastúpené v Rusku s 3,9-percentami a vo Švajčiarsku s 4,2 %.