ŽILINA - Približne 85 až 90 percent telefonátov na tiesňovej linke 112, cez ktorú možno privolať pomoc zdravotníkov, hasičov a polície pri nehodách či nešťastiach, je falošných. Linku väčšinou zneužívajú deti, operátori sa mnohokrát stávajú terčom ich žartov.
Novinárom to dnes povedal štátny tajomník ministerstva vnútra Jozef Buček. Podľa neho treba zlepšiť osvetu na školách, aby mládež pochopila, že blokovaním linky znemožňuje poskytnutie pomoci ľuďom v núdzi. "Chceme sa zamerať na vzdelávanie na školách, 60 percent falošných volaní robia deti," poznamenal Buček.
Zároveň vraj treba poskytnúť kvalitné školenie aj operátorom na linke 112, ktorí sa musia v časovej tiesni rozhodnúť, či ide o planý poplach alebo opodstatnené volanie o pomoc. Obyvatelia Slovenska majú podľa Bučeka o tiesňovej linke dostatok informácií, polovica z nich vie o jej existencii.
"Tridsaťosem percent (obyvateľov) vie, že toto číslo môže použiť v celej Európskej únii," dodal Buček. V nasledujúcich rokoch by sa mali rozšíriť možnosti, ako privolať v núdzi pomoc. Do automobilov sa napríklad majú montovať takzvané čierne skrinky, ktoré v prípade havárie na najbližšie operačné stredisko nahlásia tiesňovú situáciu.
Zariadenie zároveň presne lokalizuje, kde sa nehoda stala. V budúcnosti by nemal byť problém privolať pomoc aj krátkou textovou správou v mobilnom telefóne.