BRATISLAVA – Tvrdej kritike podrobil návrh zákona o strategických podnikoch predseda KDH Ján Figeľ. Ako vyhlásil, s takýmto zákonom by Slovensko ako kandidát do Európskem únie vstúpiť nemohlo.
Snahu vlády považuje za smerovanie ku krajinám alebo ekonomikám, ktoré sú od nás vzdialené „nielen zemepisne, ale hlavne obsahovo.“ „Či už myslím Bielorusko alebo Huga Cháveza,“ dodal. Vláda sa podľa neho návrhom zákona sa snaží "o nahrádzanie trhových mechanizmov „štátnym intervencionizmom ba až znárodňovaním".
Figeľ prezentoval tri základné výhrady k zákonu. Ten podľa neho porušuje princípu voľnosti pohybu kapitálu, keď je vlastník povinný predať svoju formu štátu. Druhý problémový bod je samotný prdaj za cenu určenú znalcom. EK sa na takéto predaje pozerá cez princíp tzv. súkromného trhového investora, teda či sa predáva za trhovú cenu.
Ak sa zistí rozdiel, je považovaný za neoprávnenú štátnu pomoc. Tretím problémovým bodom je podľa Figeľa uspokojenie pohľadávok. Návrh hovorí o tom, že zodpovednosť preberie vláda za uspokojenie pohľadávok veriteľov.
Ak by to urobila, išlo by o ďalšiu formu štátnej pomoci, skonštatoval. „Samozrejme zákon má aj ďalšie slabiny, v čase krízy nie je riešením pre konkrétnu firmu ani pre slovenskú ekonomiku, resp. pre strategické záujmy Slovenska,“ skonštatoval.
Podľa Figeľa pritom takýto návrh nie je možné ani upraviť do prijateľnej podoby, ako to už naznačoval aj minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Zlý je totiž podľa neho už ideologickým poňatím.
Návrh zákona sa nepozdáva ani Združeniu podnikateľov Slovenska (ZPS). Podľa podnikateľov je návrh zákona vecný a legislatívny paškvil. "Považujeme návrh zákona v príkrom rozpore so základnými princípmi trhovej ekonomiky zákonom navrhované predkupné právo štátu pri predaji tzv. strategických podnikov. Takéto obmedzenie vlastníckeho práva, v tomto prípade predávajúceho, považujeme nielen za vecne neprípustné, ale aj v rozpore s ústavne zakotveným princípom ochrany súkromného vlastníctva," uviedlo združenie.
Podľa návrhu zákona o strategických spoločnostiach, ktorý by sa mal prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní, by niektoré spoločnosti na Slovensku mohli dostať štatút strategickej spoločnosti. Vlastníkom takejto spoločnosti, ktorá by sa dostala do hospodárskych problémov, by sa potom mohol stať štát, pokým by nenašiel vhodného nového vlastníka.