Najbezpečnejšie lietadlo sveta - Air Force One.
BRATISLAVA - Najbezpečnejšie lietadlo sveta, ktoré dopraví na štvrtkový summit amerického prezidenta Georga W. Busha - Air Force One je považované za vojenské a preto každý jeho uskutočnený let je považovaný za vojenskú misiu.
Prvé lietadlo boeingového typu slúžiace na prepravu hlavy Spojených štátov amerických zostrojili odborníci na žiadosť amerického prezidenta Franklina D. Roosevelta v roku 1943. Vtedy Roosevelt použil po prvý raz lietadlo typu 314 Clipper na let do Casablanky.
O devätnásť rokov neskôr si prezident John F. Kennedy vyžiadal nový, modernejší typ lietadla, ktoré malo svojou stavbou a povahou charakterizovať "ducha amerického národa". Od roku 1997 už nie je americkému prezidentovi k dispozícii iba jeden Air Force One. Boeing typu 747 200B - SAM 28 000 dostal dvojičku - SAM 29 000. Súčasný model prezidentského lietadla je zatiaľ najväčší spomedzi všetkých doteraz využívaných strojov.
Každá z dvojičiek ponúka prezidentovi, prvej dáme, tímu prezidentových spolupracovníkov, VIP pasažierom a novinárom pohodlný presun kdekoľvek. Okrem lietajúcej oválnej pracovne, spální, ošetrovne, priestorov určených na odpočinok sú na palube lietadla aj dve kuchyne schopné pripraviť jedlo pre päťdesiat pasažierov. Súčasťou lietadla sú aj potravinové sklady, kde sa zmestí dve tisíc porcií jedla a priestory určené pre skladovanie nákladu rozličného charakteru.
Súčasťou technického zabezpečenia na palube je až 85 - 87 telefónov a multifrekvenčné rádiá. Komunikácia je možná vďaka modernej technike a satelitnému prepojeniu. Účastníci letu môžu komunikovať na trase zem-vzduch, ale aj vzduch-vzduch. Telo najznámejšieho lietadla sveta hrdo zdobí nápis United States of America. Vo chvíľach odpočinku parkuje americká "jednotka" na leteckej základni Andrew Air Force Base v štáte Maryland. Hangár číslo devätnásť, kde dvojičky parkujú, je od Bieleho domu vzdialený šestnásť kilometrov.
Air Force One je dlhé 70,4 metrov a vyššie ako päťposchodová budova. Stroj váži štyristo ton. Piloti lietadla, ktorí musia spĺňať prísne kritéria, môžu v Air Force One letieť rýchlosťou 1014 kilometrov za hodinu. Pilotom prezidenta USA sa môže stať každý bezúhonný pilot, ktorý strávil v kokpite viac ako dve tisíc hodín a prakticky pozná celý svet. Okrem toho sa vyžaduje, aby uchádzač nemal záznam o spôsobení leteckej dopravnej nehody.
O devätnásť rokov neskôr si prezident John F. Kennedy vyžiadal nový, modernejší typ lietadla, ktoré malo svojou stavbou a povahou charakterizovať "ducha amerického národa". Od roku 1997 už nie je americkému prezidentovi k dispozícii iba jeden Air Force One. Boeing typu 747 200B - SAM 28 000 dostal dvojičku - SAM 29 000. Súčasný model prezidentského lietadla je zatiaľ najväčší spomedzi všetkých doteraz využívaných strojov.
Každá z dvojičiek ponúka prezidentovi, prvej dáme, tímu prezidentových spolupracovníkov, VIP pasažierom a novinárom pohodlný presun kdekoľvek. Okrem lietajúcej oválnej pracovne, spální, ošetrovne, priestorov určených na odpočinok sú na palube lietadla aj dve kuchyne schopné pripraviť jedlo pre päťdesiat pasažierov. Súčasťou lietadla sú aj potravinové sklady, kde sa zmestí dve tisíc porcií jedla a priestory určené pre skladovanie nákladu rozličného charakteru.
Súčasťou technického zabezpečenia na palube je až 85 - 87 telefónov a multifrekvenčné rádiá. Komunikácia je možná vďaka modernej technike a satelitnému prepojeniu. Účastníci letu môžu komunikovať na trase zem-vzduch, ale aj vzduch-vzduch. Telo najznámejšieho lietadla sveta hrdo zdobí nápis United States of America. Vo chvíľach odpočinku parkuje americká "jednotka" na leteckej základni Andrew Air Force Base v štáte Maryland. Hangár číslo devätnásť, kde dvojičky parkujú, je od Bieleho domu vzdialený šestnásť kilometrov.
Air Force One je dlhé 70,4 metrov a vyššie ako päťposchodová budova. Stroj váži štyristo ton. Piloti lietadla, ktorí musia spĺňať prísne kritéria, môžu v Air Force One letieť rýchlosťou 1014 kilometrov za hodinu. Pilotom prezidenta USA sa môže stať každý bezúhonný pilot, ktorý strávil v kokpite viac ako dve tisíc hodín a prakticky pozná celý svet. Okrem toho sa vyžaduje, aby uchádzač nemal záznam o spôsobení leteckej dopravnej nehody.