TRENČÍN – Trenčania už niekoľko rokov čakajú na začiatok výstavby nového cestného mosta. Investorom projektu za 60 miliónov eur bez DPH je Slovenská správa ciest (SSC), ktorá čakala, že začnú stavať na jeseň minulého roka. Kedy sa krajské mesto predelené Váhom dočká druhého mosta, ktorý by odťažil dopravu v centre, nie je zatiaľ známe.
SSC plánuje stavbu financovať pomocou nenávratného finančného príspevku z Európskej únie. Vzhľadom na to, že cena stavby presahuje 50 miliónov €, projekt pred schválením Európskou komisiou musí preskúmať konzultantská skupina JASPERS, ktorá sa projektom v súčasnosti zaoberá. Ako uviedol šéf SSC v Žiline Ivan Hlavoň, ide o prvý takto veľký projekt medzi cestami I. triedy, kam plánovaný most spadá. Čakanie na peniaze nazval typickým byrokratizmom.
Správa ciest zatiaľ ani nevyhlásila tender na dodávateľa stavby. Pritom pôvodne ho chcela SSC vyhlásiť už pred rokom, kedy nadobudlo právoplatnosť stavebné povolenie. “Aj pán minister dopravy Vážny povedal, že teraz je zbytočné púšťať sa do dobrodružstiev, ako je verejná súťaž,” uviedol Hlavoň s tým, že do mesiaca by už mohlo byť o pridelení peňazí rozhodnuté.
Nový cestný most je zaradený v Programe výstavby ciest I. triedy, ktorý schválila vláda. Podľa Hlavoňa má štát na most peniaze, “ale nie v takom rozsahu, ako by bolo treba.” Ako ďalej uviedol, ešte na jeseň uvažovali, že by do výstavby šli aj bez prostriedkov z únie, napokon si to rozmysleli. Hlavoň povedal, že na jednej strane prišla hospodárska kríza, na druhej s eurofondami dokážu podľa neho most postaviť nie za štyri, ale za dva až dva a pol roka.
Začiatok výstavby mosta už bol avizovaný na viacero termínov, stavať sa však doposiaľ nezačalo. Aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny (Smer-SD) predpokladal, že sa začne stavať v októbri 2008. Vážneho predchodca Pavol Prokopovič (SDKÚ-DS) v apríli 2005 dokonca predpokladal, že základný kameň položia už v septembri 2006. Na výstavbe mosta záleží aj mestu, je totiž prvou etapou juhovýchodného obchvatu mesta a dôležitou súčasťou riešenia kritickej dopravy v meste. Preto samospráva financovala projektovú dokumentáciu za takmer 50 miliónov korún (1 659 696 €), hoci investorom je štát. To sa nepáčilo miestnej opozícii, lebo podľa jej názoru mohlo ísť o neúčelne vynaložené investície.
Nový cestný most má stáť asi dva kilometre južne od súčasného. Stane sa aj diaľničným privádzačom na najväčšie trenčianske sídlisko Juh, povedie do rozširujúcej sa nákupnej zóny na výpadovke smerom na Prievidzu alebo Brno. Most je zároveň prvou etapou juhovýchodného obchvatu mesta. Ten má viesť poza lesopark Brezina, ktorý spolu s Váhom delí mesto na tri časti.