(Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Slovensko sa nevyhne zvyšovaniu dôchodkového veku. V diskusnej relácii televízie JOJ De facto to uviedol viceguvernér Národnej banky Slovenska Martin Barto.
Dôvodmi k posunutiu dôchodkového veku budú podľa neho stúpajúca životná úroveň, lepšia zdravotná starostlivosť a vyšší vek dožitia. „Jednoducho bude asi ťažko udržateľné, aby bol niekto v dôchodku dvadsať – dvadsaťpäť rokov,“ skonštatoval. V nasledujúcich rokoch sa podľa Barta nevyhneme ani „vážnym revíziám“ priebežného dôchodkového piliera. Považuje za nevyhnutné obmedziť jeho zásluhovosť.
Naopak druhý pilier je podľa Barta nastavený dobre. Nepovažuje za dobré, ak sa z prepadu výnosov spôsobeného finančnou krízou vyvodzujú dlhodobé závery pre sporiteľov. „Niektorí ľudia možno majú celkove na účtoch menej, ako vložili, ale to je vec veľmi prechodná,“ zdôraznil. Vyššie výnosy nemožno podľa neho dosiahnuť bez podstúpenia určitého rizika.
Ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny Viera Tomanová (Smer-SD) upozornila, že väčšina úspor v druhom pilieri zaznamenala stratu. Najbližších 20 rokov bude podľa nej pre každého výhodnejší prvý pilier. Tomanová nevidí dôvod na to, aby štát zriadil štátnu dôchodkovú spoločnosť.
„Rozhodovanie sa v krátkych časových intervaloch nemusí byť správne,“ zdôraznila podpredsedníčka SDKÚ-DS Iveta Radičová. Dodala, že z dlhodobého hľadiska prinášajú investície na finančných trhoch nadpriemerné zhodnotenie. Najväčšou prednosťou dvojpilierového systému je podľa Radičovej rozloženie rizika, ktoré znášajú budúci dôchodcovia.
Predseda ADSS Peter Socha nepovažuje výšku mzdy sporiteľa pre účasť v druhom pilieri za podstatnú, pretože oba piliere sú zásluhové. Podľa neho na účasti v kapitalizačnom pilieri neprerobia ani ľudia s nižšími príjmami. Dôkazom, že spoločnosti hospodária dobre, je podľa neho skutočnosť, že v nominálnom zhodnotení úspor od roku 2005 sú všetky fondy v kladných číslach. Analytik SAV Marián Vitkovič označil takéto informovanie za nekorektné. Údaje totiž nezohľadňujú poplatky ani infláciu. Dôchodkové fondy majú podľa neho slabú výkonnosť. Zavedenie druhého piliera na Slovensku považuje za predčasné.
Naopak druhý pilier je podľa Barta nastavený dobre. Nepovažuje za dobré, ak sa z prepadu výnosov spôsobeného finančnou krízou vyvodzujú dlhodobé závery pre sporiteľov. „Niektorí ľudia možno majú celkove na účtoch menej, ako vložili, ale to je vec veľmi prechodná,“ zdôraznil. Vyššie výnosy nemožno podľa neho dosiahnuť bez podstúpenia určitého rizika.
Ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny Viera Tomanová (Smer-SD) upozornila, že väčšina úspor v druhom pilieri zaznamenala stratu. Najbližších 20 rokov bude podľa nej pre každého výhodnejší prvý pilier. Tomanová nevidí dôvod na to, aby štát zriadil štátnu dôchodkovú spoločnosť.
„Rozhodovanie sa v krátkych časových intervaloch nemusí byť správne,“ zdôraznila podpredsedníčka SDKÚ-DS Iveta Radičová. Dodala, že z dlhodobého hľadiska prinášajú investície na finančných trhoch nadpriemerné zhodnotenie. Najväčšou prednosťou dvojpilierového systému je podľa Radičovej rozloženie rizika, ktoré znášajú budúci dôchodcovia.
Predseda ADSS Peter Socha nepovažuje výšku mzdy sporiteľa pre účasť v druhom pilieri za podstatnú, pretože oba piliere sú zásluhové. Podľa neho na účasti v kapitalizačnom pilieri neprerobia ani ľudia s nižšími príjmami. Dôkazom, že spoločnosti hospodária dobre, je podľa neho skutočnosť, že v nominálnom zhodnotení úspor od roku 2005 sú všetky fondy v kladných číslach. Analytik SAV Marián Vitkovič označil takéto informovanie za nekorektné. Údaje totiž nezohľadňujú poplatky ani infláciu. Dôchodkové fondy majú podľa neho slabú výkonnosť. Zavedenie druhého piliera na Slovensku považuje za predčasné.