Starý most v Bratislave
BRATISLAVA - Technicko-ekonomická štúdia pre nosný dopravný systém v bratislavskej Petržalke výrazne mešká.
Štúdia by mala pritom riešiť presné trasovanie plánovanej rýchlodrážnej električky, teda to, či pôjde o úrovňové vedenie, pod zemou alebo nad zemou.
Podľa pôvodných plánov mala byť štúdia spracovaná do konca tohto roka, na porade v máji o tom rokovali predstavitelia vedenia mestskej časti, zástupcovia hlavného mesta, Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Dopravoprojektu, a. s. So spracúvaním štúdie sa však nezačalo ani po takmer piatich mesiacoch od stretnutia. „Decembrový termín je ohrozený,“ potvrdil splnomocnenec primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor. Zároveň ale zdôraznil, že vedenie mesta kompetentných urguje.
Agentúra SITA preto oslovila aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Práve ministerstvo totiž malo pôvodne štúdiu objednať, financovaná mala byť z Operačného programu doprava 2007-2013, konkrétne z prioritnej osi č. 7 Technická pomoc. Podľa hovorcu Mariána Jánošíka, malo ministerstvo vypracované zadanie na štúdiu už v januári tohto roka. Následne v marci ale Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR ako centrálny riadiaci orgán pre čerpanie eurofondov usmernilo ministerstvo dopravy, že štúdiu možno financovať v rámci operačného programu z prioritnej osi č. 4, teda Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov.
Z tejto osi by mal byť v budúcnosti financovaný aj samotný projekt. Železnice SR ako konečný príjemca, podali žiadosť o nenávratný finančný príspevok, žiadosť na štúdiu odsúhlasilo ministerstvo dopravy na začiatku júla. „V súčasnosti ŽSR pripravuje verejné obstarávanie na spracovateľa štúdie,“ povedal Jánošík. Náklady na vypracovanie technicko-ekonomickej štúdie ešte známe nie sú.
To, že sa štúdia ešte nezačala spracúvať, znepokojilo aj starostu Petržalky Milana Ftáčnika. „Je tým ohrozený aj termín obnovenia obstarávania zonálnych plánov. V širšom zmysle je ohrozený aj investičný rozvoj Petržalky,“ konštatoval starosta. Mesto totiž práve pre ešte nedoriešený nosný dopravný systém pozastavilo schvaľovanie územných plánov zón pre lokalitu Jantárová cesta a Petržalka City pozdĺž Chorvátskeho ramena.
Petržalský starosta zároveň verí, že mestská časť sa bude môcť vyjadriť k trase dopravného systému. Priznal ale, že zatiaľ sa miestnej samosprávy nikto na názor nepýtal. Poslanci v minulom volebnom období vyjadrili podporu estakádnemu variantu, súčasné petržalské zastupiteľstvo je trocha iného názoru. Vo svojich prioritách totiž prijalo stanovisko, podľa ktorého sú za také riešenie, ktoré nerozdelí Petržalku. Definitívne „nie“ povedalo tomu, čo by vytváralo bariéru v tom území, podľa Ftáčnika podobne ako diaľnica na Einsteinovej.
Podľa pôvodných plánov mala byť štúdia spracovaná do konca tohto roka, na porade v máji o tom rokovali predstavitelia vedenia mestskej časti, zástupcovia hlavného mesta, Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Dopravoprojektu, a. s. So spracúvaním štúdie sa však nezačalo ani po takmer piatich mesiacoch od stretnutia. „Decembrový termín je ohrozený,“ potvrdil splnomocnenec primátora pre dopravné systémy Tomáš Fabor. Zároveň ale zdôraznil, že vedenie mesta kompetentných urguje.
Agentúra SITA preto oslovila aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Práve ministerstvo totiž malo pôvodne štúdiu objednať, financovaná mala byť z Operačného programu doprava 2007-2013, konkrétne z prioritnej osi č. 7 Technická pomoc. Podľa hovorcu Mariána Jánošíka, malo ministerstvo vypracované zadanie na štúdiu už v januári tohto roka. Následne v marci ale Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR ako centrálny riadiaci orgán pre čerpanie eurofondov usmernilo ministerstvo dopravy, že štúdiu možno financovať v rámci operačného programu z prioritnej osi č. 4, teda Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov.
Z tejto osi by mal byť v budúcnosti financovaný aj samotný projekt. Železnice SR ako konečný príjemca, podali žiadosť o nenávratný finančný príspevok, žiadosť na štúdiu odsúhlasilo ministerstvo dopravy na začiatku júla. „V súčasnosti ŽSR pripravuje verejné obstarávanie na spracovateľa štúdie,“ povedal Jánošík. Náklady na vypracovanie technicko-ekonomickej štúdie ešte známe nie sú.
To, že sa štúdia ešte nezačala spracúvať, znepokojilo aj starostu Petržalky Milana Ftáčnika. „Je tým ohrozený aj termín obnovenia obstarávania zonálnych plánov. V širšom zmysle je ohrozený aj investičný rozvoj Petržalky,“ konštatoval starosta. Mesto totiž práve pre ešte nedoriešený nosný dopravný systém pozastavilo schvaľovanie územných plánov zón pre lokalitu Jantárová cesta a Petržalka City pozdĺž Chorvátskeho ramena.
Petržalský starosta zároveň verí, že mestská časť sa bude môcť vyjadriť k trase dopravného systému. Priznal ale, že zatiaľ sa miestnej samosprávy nikto na názor nepýtal. Poslanci v minulom volebnom období vyjadrili podporu estakádnemu variantu, súčasné petržalské zastupiteľstvo je trocha iného názoru. Vo svojich prioritách totiž prijalo stanovisko, podľa ktorého sú za také riešenie, ktoré nerozdelí Petržalku. Definitívne „nie“ povedalo tomu, čo by vytváralo bariéru v tom území, podľa Ftáčnika podobne ako diaľnica na Einsteinovej.