BRATISLAVA - Slovensko sa predbežne dohodlo s ruskou stranou na spolupráci pri viacerých projektoch v nákladnej železničnej preprave.
Zmluvy, ktoré dnes podpísal minister dopravy Ľubomír Vážny s vedením Ruských železníc, majú viesť k výstavbe novej širokorozchodnej trate cez územie Slovenska až do Rakúska za zhruba 100 miliárd korún (3,32 miliardy eur) a zvýšeniu objemu prepravy tovaru v krajine.
"Ruská strana má eminentný záujem, aby cez Slovensko tieklo viacej tovarových tokov ako doteraz," povedal novinárom Vážny po rokovaní so šéfom Ruských železníc Vladimirom Jakuninom. Minister odhadol, že s výstavbou širokorozchodnej železnice by sa mohlo začať asi o tri roky.
Slovenský štátny rozpočet by investíciu za niekoľko desiatok miliárd korún podľa Vážneho neutiahol. "O projekt je veľký záujem. Nevidíme problém v zabezpečení kapitálu," doplnil. Podľa skorších odhadov si mala stavba železnice vyžiadať až okolo 140 miliárd Sk (asi 4,6 miliardy eur).
Výsledkom posilnenia spolupráce slovenských a ruských železníc by mala byť aj vyššia vyťaženosť terminálu Dobrá. Prekladiskom na východe krajiny by malo prejsť asi 30.000 kontajnerov ročne oproti súčasnej tisícke. Minister vylúčil, že by sa pre výstavbu novej širokorozchodnej trate zrušil terminál v Čiernej nad Tisou. "Naopak, ideme do nej investovať. Čierna nad Tisou ostane vždy prekládkou sypkých materiálov," prisľúbil.
Železnica, ktorá umožňuje priamu prepravu surovín z Ruska či Ukrajiny, v súčasnosti končí pri Košiciach. Potiahnutie širokorozchodných koľajníc cez Slovensko až do Viedne podľa Jakunina podporujú viaceré európske krajiny, záujem na ňom majú tiež ázijské štáty. Prípravu výstavby trate by malo uľahčiť nové zastupiteľstvo, ktoré Ruské železnice otvárajú na Slovensku aj pre susedné Rakúsko.
"Ruská strana má eminentný záujem, aby cez Slovensko tieklo viacej tovarových tokov ako doteraz," povedal novinárom Vážny po rokovaní so šéfom Ruských železníc Vladimirom Jakuninom. Minister odhadol, že s výstavbou širokorozchodnej železnice by sa mohlo začať asi o tri roky.
Slovenský štátny rozpočet by investíciu za niekoľko desiatok miliárd korún podľa Vážneho neutiahol. "O projekt je veľký záujem. Nevidíme problém v zabezpečení kapitálu," doplnil. Podľa skorších odhadov si mala stavba železnice vyžiadať až okolo 140 miliárd Sk (asi 4,6 miliardy eur).
Výsledkom posilnenia spolupráce slovenských a ruských železníc by mala byť aj vyššia vyťaženosť terminálu Dobrá. Prekladiskom na východe krajiny by malo prejsť asi 30.000 kontajnerov ročne oproti súčasnej tisícke. Minister vylúčil, že by sa pre výstavbu novej širokorozchodnej trate zrušil terminál v Čiernej nad Tisou. "Naopak, ideme do nej investovať. Čierna nad Tisou ostane vždy prekládkou sypkých materiálov," prisľúbil.
Železnica, ktorá umožňuje priamu prepravu surovín z Ruska či Ukrajiny, v súčasnosti končí pri Košiciach. Potiahnutie širokorozchodných koľajníc cez Slovensko až do Viedne podľa Jakunina podporujú viaceré európske krajiny, záujem na ňom majú tiež ázijské štáty. Prípravu výstavby trate by malo uľahčiť nové zastupiteľstvo, ktoré Ruské železnice otvárajú na Slovensku aj pre susedné Rakúsko.