BRATISLAVA - Kataster v Bratislave nestíha vybavovať zápisy nehnuteľností načas, čo spôsobuje vážne problémy pre kupujúcich aj predávajúcich. Meškania pritom spôsobujú komplikácie aj pre realitné kancelárie a ich klientov, ktorí môžu čeliť sankciám za nedodržanie zmluvných termínov. Ministerstvo vnútra už v tejto veci prisľúbilo riešenie.
Na problém upozornila na sociálnej sieti realitná maklérka Daniela Rážová. „Kataster Bratislava v živote nefungoval tak zle ako teraz. Poplatky sa zvýšili o 40% ale konania sa absolútne nevybavujú, meškajú, neprideľujú, zákonné lehoty sa vôbec nedodržiavajú. Kataster portál sa neaktualizuje aj 5 dní. Kataster je reálne v kríze a pred kolapsom,“ uviedla.
Podľa zákona má kataster na zápis 30 dní, ale v súčasnosti tento proces trvá v Bratislave často až o polovicu dlhšie. Ľuďom tak podľa Rážovej pre meškanie katastra hrozia škody a sankcie. Problémom je nedostatok odborných zamestnancov. V tomto roku prijal bratislavský kataster vyše 25-tisíc návrhov na vklad, pričom viac ako 1 600 z nich mešká. Zrýchlené vklady kataster vybavovať stíha, tie sú však trojnásobne drahšie, upozorňuje STVR.
Ministerstvo prisľúbilo zlepšenie
O návrhoch na vklad aktuálne na bratislavskom katastri rozhoduje 18 zamestnancov a obsadiť by potrebovali ďalších 8 takýchto miest. „Miesta na pozícii vkladára, to znamená pozícii, pre ktoré zákon vyžaduje osobitnú odbornú spôsobilosť, nie je možné dlhodobo obsadiť z dôvodu nízkeho finančného ohodnotenia,“ uviedol v stanovisku Úrad geodézie, kartografie a katastra SR.
Ministerstvo vnútra, pod ktoré patria aj katastrálne odbory, uviedlo, že sa snaží situáciu riešiť a v rámci rozpočtu na budúci rok plánuje zlepšiť platové podmienky zamestnancov katastra. Konkrétne podrobnosti však zatiaľ nie sú známe.
Odborníci zároveň varujú, že ak nedôjde k promptnému posilneniu kapacít, problémy by sa mohli ešte prehĺbiť a rozšíriť aj na iné okresy, nielen v Bratislave. Podľa Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska (NARKS) je preto dôležité, aby realitní makléri rátali s potenciálnymi zdržaniami už pri uzatváraní zmlúv a zohľadnili tieto riziká pre klientov.