BRATISLAVA - Klamlivé zľavy v obchodoch či na internete majú dostať stopku. Hovorí to nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý minulú stredu schválila Národná rada SR. Ten okrem toho predlžuje spotrebiteľom lehotu na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu z doterajších 14 na 30 dní, ak bola zmluva uzavretá pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti alebo pri organizovanom podujatí na predaj a prezentáciu produktov, čo určite poteší viacerých spotrebiteľov.
archívne video
"Tento zákon má za cieľ zabezpečiť spravodlivejšie podmienky pre spotrebiteľov a zároveň motivovať obchodníkov k dodržiavaniu právnych predpisov a rýchlej náprave v prípade ich porušenia," uviedla ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD). Zákon má taktiež motivovať obchodníkov k dobrovoľnému ukončeniu porušovania predpisov a odškodneniu spotrebiteľov, čím sa má dosiahnuť čo najrýchlejšia náprava práv poškodených spotrebiteľov. Nový zákon bude účinný od 1. júla tohto roka.
Falošným výpredajom odzvonilo
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa v porovnaní s doterajšou právnou úpravou podstatným spôsobom nemení povinnosti v súvislosti s označovaním tovaru cenami, ale zavádza novú reguláciu pri znižovaní cien, aby nedochádzalo k cenovej manipulácii v podobe zavádzania spotrebiteľov o výške skutočnej zľavy. Ide o nekalú obchodnú praktiku, ktorá bola identifikovaná v praxi viacerých relevantných obchodníkov v EÚ, najmä počas špeciálnych výpredajových akcií.
Legislatíva tak zvyšuje ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi. To znamená, že marketingovým ťahom, ktoré lákajú ľudí veľkými výpredajmi a pritom ide len o umelo navýšené ceny, by malo byť koniec. Zákazník vtedy často nakupuje v domnienke, že tovar si zaobstará lacnejšie a výhodnejšie, no opak býva pravdou.
„Bola to najčastejšia praktika, ktorá sa diala. Nová legislatíva upravuje možnosti pre obchodníkov, ktorí môžu dať zníženú cenu iba za posledných 30 dní. Je možné, že tie 80-percentné zľavy tak možné nebudú,“ cituje pre RTVS mediálny zástupca porovnávacieho portálu Heureka René Parák. Obchodník je tiež povinný viesť si evidenciu cien jednotlivých tovarov. Ako dodávajú správy RTVS, doteraz si mohol dovoliť znížiť cenu tovaru z ktorejkoľvek ceny, ktorú mal zapísanú v cenovej evidencii. Po novom bude musieť tovar zlacňovať len z tej najnižšej ceny, ktorú pridelil produktu za posledných 30 dní.
Ako uviedol pre RTVS vedúci Odboru ochrany spotrebiteľa Slovenskej obchodnej inšpekcie Marián Jargaš, samotnú kontrolu je možné vykonávať vo vzťahu k cenovej evidencii. "Tieto ceny musia byť evidované priamo v cenových evidenciách, na základe ktorých si vieme dožiadať tento dokument a porovnať tieto ceny,“ , dodal.
Ďalšie zmeny
Rezort hospodárstva dodal, že zmeny zahŕňajú vypustenie povinností nadmerne zaťažujúcich obchodníkov, a to bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov, ako napríklad vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe, vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred.
Legislatívou sa tiež zakazuje marketing propagujúci tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte, pričom tomu tak nie, čím sa reaguje na problém dvojitej kvality tovarov. V súvislosti s nekalými obchodnými praktikami na online trhoch nový právny predpis zavádza požiadavky na informovanie spotrebiteľa o tom, či a akým spôsobom obchodník zabezpečuje autenticitu spotrebiteľských hodnotení produktov, ako aj o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania v online rozhraní, a ich vzájomnom význame. Zákon prináša taktiež lepšiu informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov.
Zákon zavádza taktiež mechanizmus takzvanej druhej šance, čo je upustenie od uloženia sankcie alebo zníženie jej výmery v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Zavádza nové zásady ukladania sankcií, ktoré by mali zabrániť uloženiu likvidačných pokút.