BRATISLAVA - Ak by sa voliči Štefana Harabina z prvého kola prezidentských volieb zúčastnili aj na druhom kole, Ivan Korčok voľby prehrá. Preto zrejme využije zvyšok kampane na to, aby týchto voličov znechutil a ostali doma. V TASR TV to povedal publicista Juraj Hrabko.
V prvom kole sa podľa neho Korčokovi podarilo lepšie mobilizovať opozičných voličov, sklamaných z výsledkov parlamentných volieb. "Bol v prvom kole prakticky sám reprezentantom istej časti politického spektra, čo (Peter, pozn. redakcie) Pellegrini nebol, tam sa roztrieštili hlasy najmä medzi neho a Štefana Harabina," konštatoval Hrabko s tým, že Korčok v prvom kole takú konkurenciu nemal.
VIDEO
Voliči Harabina budú proti Korčokovi
V druhom kole budú podľa neho rozhodujúce hlasy voličov, ktorí budú voliť preto, aby prehral kandidát, ktorého v prezidentskom kresle nechcú. V prípade voličov Harabina podľa neho platí, že ak pôjdu voliť, budú voliť proti Korčokovi. "Dokáže si spočítať, že ak by k voľbám išli tak, ako išli v prvom kole, tak tie voľby jednoducho prehrá. Preto sa bude snažiť znechutiť týchto voličov, aby ostali doma a k voľbám neprišli," odhadol Hrabko.
Korčok podľa neho nemá veľký potenciál oslovovať nových voličov, môže sa však snažiť znovu motivovať tých, ktorých mal už v prvom kole, prípadne ho už vtedy preferovali, ale hlasovania sa nezúčastnili. Opierať sa podľa Hrabka môže o výsledky vlád Igora Matoviča a Eduarda Hegera, v ktorých pôsobil na poste ministra zahraničných vecí a môže kritizovať súčasnú vládnu koalíciu. Výhodou pre Korčoka môže byť podľa neho aj energia, ktorú získal víťazstvom v prvom volebnom kole.
Pellegrini musí dobehnúť Korčokov náskok
Pellegrini musí podľa Hrabka dobiehať Korčokov náskok z prvého kola volieb, môže však mobilizovať voličov práve poukazovaním na nedostatky vlád z rokov 2020 až 2023. "Rozhodujúce slovo v týchto voľbách budú mať voliči, ktorí budú voliť proti niekomu. Samozrejme, len za predpokladu, že prídu voliť," doplnil Hrabko. Prvé kolo prezidentských volieb podľa neho potvrdilo predpoklad, že kľúčovým kritériom pre rozhodovanie voličov v nich je postoj, ktorý zaujali ešte v minuloročných parlamentných voľbách. Blízkosť k vládnej koalícii alebo opozícii je podľa neho v týchto voľbách pre voličov silnejším faktorom ako samotné vystupovanie a konkrétne argumenty prezidentských kandidátov. "Už parlamentné voľby ukázali dominanciu sociálnych sietí nad klasickými médiami," upozornil Hrabko. Prezidentské voľby podľa neho ukážu, či bude tento trend pokračovať aj v budúcnosti.