Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

EXKLUZÍVNE Obchodné reťazce o kvalite a kontrole tovaru: TU poľské mäso nekúpite!

Zobraziť galériu (7)
(Zdroj: Getty Images)

BRATISLAVA - Z Poľska prichádzajú na Slovensko často potraviny, ktoré vykazujú pochybenia, alebo sú nebezpečné. Poľsko je zároveň popredným dodávateľom hydinového mäsa a vajec v EÚ. V súčasnej dobe však krajinou otriasa potravinový škandál týkajúci sa predaja mäsových výrobkov, po konzumácii ktorých zomrel muž a ďalšie dve ženy skončili v nemocnici. My sme sa preto pýtali obchodných reťazcov pôsobiacich na Slovensku, aký podiel v ich sortimente tvoria poľské výrobky a akým kontrolám podlieha ponúkaný tovar.

archívne video

Od roku 2024 by sa mali dodávať slovenské potraviny do verejných stravovacích zariadení (Zdroj: TASR/Martina Kriková)

Ako vyplynulo z prieskumu Zväzu obchodu SR, ktorý koncom minulého roka zrealizovala agentúra 2muse, v súčasnosti sú tromi hlavnými faktormi pri nákupe potravín čerstvosť, kvalita a cena. Súčasne viac ako polovica Slovákov (59 %) vníma slovenské potraviny ako kvalitnejšie v porovnaní so zahraničnými, s čím súvisí aj presvedčenie, že slovenskí výrobcovia dodržiavajú prísnejšie kritériá bezpečnosti (57 %).

Okrem potravín slovenského pôvodu, ktoré preferuje 76 % respondentov, sú akceptovanými aj potraviny českého a nemeckého pôvodu. Naopak, vyššia miera nedôvery a negatívne skúseností sa spájajú s potravinami z Poľska. Tým, rovnako ako potravinám z krajín mimo EÚ, dávajú prednosť iba 3 % opýtaných. 

Poľské potraviny sa spájajú s nedôverou kvality

Polemika nad kvalitou poľských výrobkov na Slovensku dlhodobo rezonuje. Aj v samotnej správe Najvyššieho kontrolného úradu Poľskej republiky z roku 2022 sa písalo, že poľské potraviny sú najnebezpečnejšie v rámci celej EÚ. Štátna veterinárna a potravinová správa SR tiež pri kontrolách v obchodných prevádzkach za december 2023 odhalila v poľskom bravčovom mletom mäse aj v kuracích prsiach salmonelu.

My sme sa rozhodli osloviť najnámejšie a najväčšie slovenské obchodné reťazce a pýtali sme sa ich, aký je podiel poľských výrobkov predávaných v ich prevádzkach, či dávajú zákazníci prednosť slovenským produktom pred poľskými, koľko z ponukaného tovaru tvorí poľské mäso a ako u nich prebieha kontrola potravín.

Terno poľské mäso nepredáva

Obchodný reťazec Terno uviedol, že "celkový podiel zalistovaných kusov poľských výrobkov v našom reťazci predstavuje cca 2,8 % v porovnaní s aktívnymi položkami."  Pre Topky.sk to uviedol Peter Vanek, marketingový manažér spoločnosti TERNO real estate. Dodáva, že mäso z Poľska v ponuke nemajú. Na otázku, akej kontrole sú podliehané u nich predávané poľské výrobky, uviedol, že "všetky položky, ktoré sú v našich predajniach, podliehajú bežným kontrolám, ktoré vyplývajú z platnej legislatívy Slovenskej republiky.

EXKLUZÍVNE Obchodné reťazce o
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Getty Images)

Konštatuje, že spoločnosť v prvom rade kladie dôraz na kvalitu, najmä pri čerstvých produktoch ako sú mäso, ovocie, zelenina či pečivo. "Samozrejme, zaradenie výrobkov závisí aj od konkrétneho druhu výrobku, pričom sa snažíme nájsť najlepší prienik medzi cenou a kvalitou," dodáva Vanek.

V Lidli podiel poľských výrobkov medziročne klesá

"Kritériá na certifikáciu, kvalitu, hygienu a zhodu s európskou ako i národnou legislatívou sú rovnaké pre všetkých dodávateľov, ktorí dodávajú tovar do spoločnosti Lidl. Bez ohľadu na to, z ktorej krajiny pochádzajú," informuje Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie Lidl.

Požiadavky na kvalitu majú podľa jeho slov zhodné s európskou a národnou legislatívou, ako aj internými cieľmi, ktoré si stanovili v rámci politiky trvalej udržateľnosti spoločnosti Lidl. "Kvalitu a dodržiavanie štandardov overujeme pravidelnými laboratórnymi testami ako aj neohlásenými auditmi u dodávateľov našich privátnych značiek," dodáva.

EXKLUZÍVNE Obchodné reťazce o
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: TASR – Jakub Kotian )

Pre zaujímavosť uviedol, že v kalendárnom roku 2023 mali produkty od slovenských dodávateľov vyše 35%-ný podiel na celkovej hodnote dodaných potravín do ich siete, pričom ich podiel medziročne narástol. "Slovenským firmám sme za ich výrobky zaplatili takmer 440 miliónov eur v nákupných cenách. Medziročne narástol objem spolupráce o 20%, v absolútnom vyjadrení o 65 miliónov eur," približuje Bezák pre Topky.sk.

Poľskí dodávatelia sú v internom poradí krajín spoločnosti Lidl na štvrtom mieste za Slovákmi, Nemcami a Čechmi, pričom ich podiel medziročne klesá. Na otázku, aký podiel tvorí poľské mäso v ich predajniach, sme konkrétnu odpoveď nedostali.

Kaufland kladie dôraz na prísne a pravidelné kontroly svojich potravín

Spoločnosť Kaufland odpovedala na otázky všeobecne bez konkretizovania, pritom kvalitu a čerstvosť tovaru zaradila na prvé miesto. "Preto kontrolujeme kvalitu čerstvých potravín už pri príjme do logistického centra a prísne dbáme na dodržiavanie teplotného reťazca. Napríklad naši dodávatelia ovocia a zeleniny musia spĺňať prísnejšie normy ako je ustanovené zákonom," uvádza pre Topky.sk hovorkyňa spoločnosti Kaufland Lucia Vargová. Dodáva, že ovocie a zelenina pri príjme do ich logistického centra podlieha pravidelným kontrolám a musí spĺňať prísne kvalitatívne podmienky. 

EXKLUZÍVNE Obchodné reťazce o
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Kaufland)

Pravidelne tiež vykonávajú laboratórne analýzy v spolupráci s nezávislými a akreditovanými laboratóriami. "Vyhodnocujeme tak súlad výsledkov analytických rozborov so slovenskou, ako aj európskou legislatívou a svoju pozornosť upriamujeme aj na zhodu medzi deklarovanými a zistenými hodnotami," približuje Vargová s tým, že v prípade zisteného nesúladu automaticky prebieha komunikácia s našimi dodávateľmi a prijímanie relevantných opatrení.

"Záleží nám na tom, aby naši zákazníci našli v ponuke široký výber lokálnych potravín a zároveň sa snažíme domácim výrobcom poskytovať čo najväčší predajný priestor," dodáva a spresňuje, že aktuálne spolupracujú s viac ako 500 dodávateľmi so sídlom na Slovensku, pričom 120 z nich tvoria malí regionálni producenti. "V priemere ponúkame najviac vystavení slovenských produktov na trhu, kde vedieme s priemerným počtom vystavení viac ako 6 300 výrobkov," uzatvára hovorkyňa.

Billa poľské mäso nepredáva, podieľ poľských potravín má veľmi nízky

V obchodnom rezazci Billa je najdôležitejším kritériom kvalita a overení dodávatelia. "Všetci naši dodávatelia, bez rozdielu z akej krajiny pochádzajú, musia spĺňať prísne hygienické a kvalitatívne kritériá. Každý jeden dodávateľ je pravidelne kontrolovan," informuje Marek Kravjar, hovorca BILLA Slovensko.

EXKLUZÍVNE Obchodné reťazce o
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: BILLA)

Napríklad pri mäse si ich zákazníci môžu byť istí až dvojnásobnou kontrolou kvality a to nielen priamo u našich dodávateľov, ale aj u nás v Bille, uvádza Kravjar. "Dohliadajú na to naši špecialisti - kontrolóri kvality. Mäso a mäsové výrobky z Poľskej republiky v sieti BILLA nepredávame. Podiel poľských artiklov je všeobecne v sieti BILLA Slovensko veľmi nízky, dosahuje iba približne 6%," približuje pre Topky.sk hovorca.

Za potešujúce označil, že stále rozširujú sieť slovenských dodávateľov, kde sa môžu spoľahnúť na vysokú kvalitu A bez problémov identifikovaný pôvod jednotlivých zložiek. "Čoraz viac našich dodávateľov sa orientuje aj na ekologické poľnohospodárstvo. Výhodou je aj krátka doba transportu, to znamená, že zákazníci majú od jari až do konca sezóny v ponuke skutočne čerstvé potraviny," uzatvára Kravjar.

Tesco kvalitu svojich výrobkov overuje viacerými procesmi

Všeobecnú odpoveď na otázky zvolil aj obchodný reťazec Tesco. "V spoločnosti Tesco máme vypracovaný a nastavený systém riadenia kvality potravín pre produkty vlastnej značky Tesco ako aj pre ostatné dodávané produkty, ktoré ponúkame zákazníkom v našich predajniach," informuje Mária Zerzanová, PR Manager Tesco Stores SR a.s.

V prípade výrobkov vlastnej značky Tesco majú proces kontroly kvality nastavený už od pestovateľov, producentov až po uvedenie výrobku na trh. Tento proces podľa Zerzanovej zahŕňa úzku spoluprácu s dodávateľmi pri vývoji nových výrobkov pod privátnou značkou Tesco a tiež reflektuje aj spätnú väzbu od zákazníkov v prípade už existujúcich produktov.

EXKLUZÍVNE Obchodné reťazce o
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: SITA)

"Kvalitu predávaných výrobkov riadime a overujeme aj viacerými internými procesmi, ktoré začínajú kontrolou na distribučných centrách a pokračujú v celom ďalšom reťazci až po samotný predaj zákazníkom v našich predajniach Tesco. Kvalitu predávaných výrobkov v rámci našich obchodoch zabezpečujeme aj tým, že spolupracujeme len s overenými dodávateľmi," vysvetľuje.

Pri výbere dodávateľov považujú v Tescu za prvoradú potravinovú bezpečnosť a kvalitu tovaru a zároveň reputáciu dodávateľa. "Ku všetkým pristupujeme rovnocenne a všetci majú rovnaké podmienky na dodávanie tovaru," dodáva pre Topky.sk Zeurzanová. Pokiaľ je však viac dodávateľov, ktorí sú na rovnakej úrovni, uprednostňujú výrobky pôvodom zo Slovenska.

Podiel poľských potravín označila COOP Jednota za zanedbateľný

"Obchodná politika najväčšieho domáceho obchodného reťazca COOP Jednota je založená na dlhodobej korektnej spolupráci so slovenskými dodávateľmi a overenej slovenskej kvalite. Systém COOP Jednota prináša zákazníkom slovenskú produkciu už 155 rokov," hovorí pre Topky.sk hovorkyňa Jana Kuklová. 

Podľa jej slov spolupracujú s viac ako 1 300 lokálnymi slovenskými dodávateľmi. "Podiel slovenských potravín tvorí v systéme COOP Jednota viac ako 70% z reálneho predaja cez registračné pokladnice, čo je dlhodobo najviac spomedzi všetkých obchodných reťazcov pôsobiacich na slovenskom trhu," uvádza s tým, že podiel poľských potravín je v rámci tovarového portfólia domáceho systému COOP Jednota zanedbateľný.

EXKLUZÍVNE Obchodné reťazce o
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: COOP Jednota)

V prípade dopytu po slovenských potravinách odkázala na spomínaný prieskum agentúry 2muse, ktorý záujem zákazníkov o kvalitné slovenské potraviny len dokazuje. "Slovenskí spotrebitelia dôverujú slovenskému mäsu, ktoré v našej sieti zákazníci nakupujú z dôvodu overenej kvality a bezpečnosti výrobkov," dodáva. Percentuálny podiel predaja slovenských potravín v COOP Jednote na celkovom obrate uviedla na výbere základných potravín - bryndza 100 percent, vajcia 100%, kuracie mäso 99,80 %, mlieko 99,40 %, smotana 98,20 % a med 97,10 %.

V oblasti bezpečnosti a kvality potravín uviedla, že platí harmonizovaná európska legislatíva, teda každý výrobca v členskom štáte EÚ musí dodržiavať stanovené spoločné pravidlá pre zabezpečenie hygieny a bezpečnosti či už vo výrobe alebo pri predaji potravín. "Hlavnými kritériami pri výbere dodávateľov v systéme COOP Jednota sú kvalita, bezpečnosť a slovenský pôvod," uzatvára.

Viac o téme: LidlObchodné reťazceTescoBillaKauflandTernoPoľské mäsoPoľské výrobkyPredaj na Slovensku
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu