BRATISLAVA – Zdražovanie, inflácia, nákupy, ktoré si bežní ľudia nemôžu dovoliť. Ekonomická kríza spôsobená pandémiou lockdownu, vojnou na Ukrajine a s tým spojenou energetickou krízou, či prebiehajúcimi konfliktmi na blízkom východe, nám robí vrásky na čele už nejaký ten piatok. Dnes sa však situácia pomaly zlepšuje, nálada spotrebiteľov rastie a podľa analytičky Evy Sadovskej zo spoločnosti WOOD & Company nás čaká priaznivý rok.
archívne video
Na Slovensku máme za sebou dva roky s rekordne vysokou infláciou (v roku 2022 na úrovni 12,8 %, v roku 2023 na úrovni 10,5 %) a v dôsledku toho aj s reálnym poklesom platov (v roku 2022 o – 4,5 % a počas prvých troch kvartálov 2023 o – 2,5 %). To malo zásadný vplyv na vývoj maloobchodných tržieb. V roku 2022 sa na Slovensku ešte naplno prejavil efekt odloženej spotreby, resp. vynútených úspor z čias koronakrízy, vďaka čomu obchodníci zaznamenali medziročný nárast tržieb, informuje WOOD & Company.
Tržby sa v lani podarilo medziročne zvýšiť o 10,7% predajniam s PC a IKT sortimentom (informačné a telekomunikačné zariadenia). Nárast tržieb vo výške 2,1% zaznamenali aj zariadenia zamerané na kultúru a rekreáciu (kníhkupectvá, predajne hračiek a športových potrieb).
Spotrebitelia sa vracajú do nákupných centier, tým sa darí rásť
„V kontraste s minuloročným poklesom tržieb maloobchodu sa môžu javiť výsledky nákupných centier a retailových parkov, ktoré tvoria stále väčší podiel predajných priestorov. Za posledné desaťročie sa plocha obchodov na Slovensku zväčšila o cca 60 % a to práve vďaka pribúdajúcim nákupným centrám či retailovým parkom. Na konci roka 2023 predstavovala výmera moderných retailových priestorov na Slovensku 2,38 mil. štvorcových metrov. Nákupné centrá z nej tvorili 70 %, retailové parky 30 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov spoločnosti CBRE,“ uvádza Sadovská v analýze.
„Na základe dostupných údajov spoločnosti CBRE taktiež vyplynulo, že v oboch prípadoch bol počas roka 2023 zaznamenaný medziročný nárast ako návštevnosti tak aj obratu. Tržby v rámci nákupných centier boli medziročne vyššie o 6 % a návštevnosť dosiahla medziročný nárast na úrovni 3 %,“ dodala.
So zlepšujúcou sa situáciou rastú aj kamenné prevádzky. „Dominujú základné tovary (potraviny a toaletné výrobky), ktoré nakupuje radšej v kamenných prevádzkach až 84,0 % opýtaných Európanov. Nasledujú luxusné tovary či šperky s podielom 73,1 % a DIY (ručne vyrobené) výrobky s podielom 72,2 %. Vo fyzických prevádzkach preferujú európski spotrebitelia nákup aj v prípade domácich potrieb (bytové dekorácie a nábytok) a kozmetiky s podielmi 65,7 % a 61,9 %. Taktiež nákupy obuvi a oblečenia, (vrátane detského) realizuje viac ako polovica respondentov v klasických obchodoch. Naopak, vyše polovica opýtaných nakupuje darčeky, hobby výrobky či elektroniku formou online,“ píše Sadovská, pričom sa odvoláva na prieskum CBRE.
Tržby porastú aj v tomto roku: Inflácia spomaľuje
Indikátor dôvery spotrebiteľov, ktorý sleduje postoje domácností ohľadom ich finančnej situácie, hospodárskej situácie SR, inflácie a nezamestnanosti nám v januári 2024 prisúdil úroveň 11,9, čo je jedna z najvyšších hodnôt za posledné štyri roky.
„V roku 2024 očakávame opätovný mierny rast tržieb v maloobchode. A to vďaka spomaleniu inflácie, rýchlejšiemu ekonomickému rastu, klesajúcej miere nezamestnanosti a opätovnému reálneho rastu platov. Pozitívny trend vývoja tržieb naznačuje aj spomínaná vysoká úroveň indikátora spotrebiteľskej dôvery,“ zhodnotila Sadovská.