PREŠOV – Zemetrasenie na východnom Slovensku so silou 4,9 magnitúdy poškodilo mnoho rodinných domov, kostolov ale iné objekty ako napríklad budovy Slovenskej pošty. Niektoré z nich budú musieť obyvatelia obcí zbúrať úplne, iné si vyžadujú posúdenie statika a následnú opravu. V mnohých prípadoch je však možné, že poisťovne nepreplatia škody v plnej výške.
Jaroslav Krajňák, riaditeľ pre neživotné poistenie spoločnosti FinGo.sk upozorňuje, že poisťovne nemusia pokryť škody v plnej výške. „Všetko závisí od zmluvy. Aj táto udalosť žiaľ opäť pripomenie problém väčšiny nehnuteľností na Slovensku, ktoré sú podpoistené alebo nemajú komplexné poistenie,“ konštatuje. Tento problém sa môže týkať rodinných domov, bytoviek, firemných budov, ale aj majetku miest a obcí.
Zemetrasenie je v prípade neživotného poistenia klasifikované ako živel a toto riziko býva zahrnuté v základnom krytí poistenia. Podmienky sa však v jednotlivých poisťovniach môžu líšiť, a podľa slov Jaroslava Krajňáka iba niekoľko poisťovní na Slovensku kryje škody do akejkoľvek výšky. „Väčšina poisťovní má v podmienkach definovanú aj intenzitu zemetrasenia, najčastejšie od 5. a 6. stupňa makroseizmickej stupnice,“ dodáva. Poisťovne však v prípade zemetrasenia, ktoré postihlo východ Slovenska, plánujú urobiť výnimku a posudzovať poistné udalosti individuálne. Pravdepodobne tak vyjdu v ústretí aj tým klientom, ktorí by na poistné plnenie nemali nárok.
„V každom prípade však ľudom radím, aby sa v prípade poistnej udalosti obrátili na svojho finančného sprostredkovateľa alebo si sami skontrolovali svoju poistnú zmluvu,“ upresnil Krajňák. Problémom môže byť takzvané podpoistenie, pri ktorom boli domy poistené na nižšie poistné sumy, ako je ich reálna hodnota. Tento problém nastáva najmä po neprepracovaní poistných zmlúv vzhľadom k inflácii, vývoja cien materiálov, ale aj práce na trhu.
Ďalším problémom môže byť podľa odborníkov aj neuzavretie komplexného poistenia a spoliehanie sa iba na poistenie nehnuteľnosti, a nie domácnosti. Poisťovne v tomto prípade uhradia len škody na samotnej nehnuteľnosti (obvodové múry, komíny, strechy...), no nepreplatia poškodené zariadenie v domácnostiach. Pre ostatných zákazníkov poisťovní tak vyplýva ponaučenie a tým je kontrola zmlúv v pravidelných intervaloch, približne každé 2 až 3 roky.