BRATISLAVA - Málokto si uvedomuje, aká obrovská investícia to je, no po dlhých rokoch sa množstva ponúk pracovných miest dočká aj Slovensko. Za to sa môžu poďakovať zahraničnej spoločnosti Volvo, ktorá sa aj vďaka bývalému ministrovi hospodárstva a lídrovi SASKY dohodla na položení ďalšieho základného kameňa ich rozsiahlej výroby. Po Belgicku a Švédsku sme to totiž práve my, ktorí dokončili povestný výrobný trojuholník tejto industrializácie v Európe a Slovensku to navyše môže nahnať ďalšie investície. Pričinením šéfa liberálov sa tak podaril ešte ďalší nevídaný jav. A síce, že túto investíciu nenaruší ani príchod novej vlády v inom zložení, čo len potvrdzuje jej dôležitosť.
archívne video
Investícia bola pred verejnosťou do poslednej chvíle prikrytá rúškom tajomstva
Už za všetko hovorí fakt, ako k predstaveniu spomínanej investície došlo. Švédska automobilka Volvo Cars totiž až v júli 2022 za prítomnosti všetkých vládnych činiteľov vyhlásila, že postaví pri Košiciach závod na výrobu elektromobilov za 1,2 miliardy eur. Industriálny park pri Valalikoch na východe tak dostal predtým nepredstaviteľný prírastok a obrovský potenciál množstva pracovných miest.
Výberom Slovenska ako lokality na svoj nový výrobný závod Volvo vytvára európsky výrobný trojuholník, ktorý zahŕňa závody v Gente (Belgicko) v západnej Európe a v Torslande (Švédsko) v severnej Európe. V piatok o tom informovalo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. To však nie je všetko, pretože táto podoba areálu ešte nemusí byť finálna a potenciál výroby 250-tisíc áut ročne sa môže aj zdvojnásobiť na pol milióna.
Sulík s nadšením popisuje možný upgrade celej fabriky
Bol to práve bývalý minister hospodárstva zo SASKY Richard Sulík, ktorý sa hlavne pričinil o príchod tejto veľkej značky a zvučného mena v automobilovom priemysle. Ten je z príchodu parku už viac ako rok mimoriadne nadšený a sám je dnes ešte radšej, že jeho činy nevyšli na zmar, ba čo viac, je to ešte lepšie. Samotné Volvo totiž môže u nás ešte expandovať, čo by ponúklo ešte viac pracovných miest a viac vozidiel ročne. "Počet áut je tá menej dôležitá správa. Dôležitejšie pre nás je, že zamestnajú dvojnásobný počet ľudí. To je obrovská vec. Pri rokovaniach s predstaviteľmi firmy Volvo ešte za môjho ministrovania takáto možnosť padla, bolo to pre nás nepredstaviteľné. Dnes vidieť, že môj tím svoje úlohy zvládol na jednotku. Som veľmi pyšný," hovorí spokojný šéf Slobody a Solidarity.
Bude sa to nabaľovať ako snehová guľa
Pre Košice to bude podľa šéfa SaS masívna zmena. "Pre východ Slovenska obrovská a pre celú krajinu veľká. Nové pracovné miesta znamenajú lepšiu životnú úroveň, a to nielen v tom, že zamestnanci zarobia peniaze, ale na fungujúci závod potrebujete kvalitné služby, dobré školstvo, dokonca kultúrne vyžitie," popisuje blízky vývoj udalostí Sulík.
Podľa Sulíka sa dal tento jav pozorovať už pri menšom, konkurenčnom závode, ktorý vraj pozdvihol Žilinu a okolie. "V SaS dlhé roky tvrdíme, že treba podporiť podnikateľov a vytvoriť im podmienky, aby mohli tvoriť hodnoty. No a tu ich budú mať, veľa firiem sa bude môcť ukázať. Ide o všetkých ľudí a firmy, ktoré budú Volvu dodávať služby a tovary. Odhadom pôjde o ďalších 10 000 ľudí, ktorým to prinesie prácu a zárobok," hovorí o investícii Sulík.
Stále to bol dookola len západ, západ, západ ... povedali sme si, že stačilo a vyrovnáme regionálne rozdiely
Sulík je však hrdý aj na iný, významný posun v industrializácii našej krajiny. A síce, že fabrika konečne vyrastie aj v inom kúte Slovenska, ako je západ. Kritizuje aj svojich predchodcov, ktorí podobné investície kedysi riešili, a neustále ich plánovo umiestňovali blízko hlavného mesta. "Veď práve. Pritom mnohí z nich boli východniari, a keď sa rozhodovalo, komu pomôcť, zdvihli ruky za Nitru a Bratislavu. Stále dokola. V programe SaS máme vyrovnávanie regionálnych rozdielov od nášho vzniku. A keď sme dostali príležitosť, išli sme presne podľa toho. Ešte v októbri 2020 za mnou prišiel náš tímlíder pre stavebníctvo a dopravu Ladislav Matejka s tým, že ak niekedy budeme ponúkať Slovensko investorovi, má nápad na ideálne územie pri obci Valaliky. A o rok neskôr som sa v nemeckom Spiegeli dočítal, že Volvo chce expandovať. Viac mi nebolo treba a zvyšok poznáte," spomína na svoje ministrovanie na rezorte hospodárstva Sulík.
Na kritiku je pripravený
Ako všetko, aj tu zaznieva kritika. Niektorí sa už vopred sťažujú na to, že sa môže rátať s nízkymi platmi či inými neduhmi. "Príchod obrovského zamestnávateľa do oblasti, kde predošlé vlády ani nezakopli, je jednoducho kompletne pozitívna vec. Niekedy počúvam, že tam budú nízke platy, čo nie je pravda, alebo že budú zamestnávať len cudzincov, čo musíte sami uznať, že je hlúposť, a tam niekde nápady na kritiku končia," schladil kritikov šéf SASKY.
Pripraviť sa tak podľa Sulíka musíme všetci. "Od výstavby závodu až po moment, kedy z neho začnú vychádzať hotové autá, bude spoločnosť Volvo potrebovať ľudí zo všetkých oblastí. Od výrobcov železa po hotely a reštaurácie. Výroba bude zameraná výhradne na elektromobily. Zároveň to bude najekologickejší závod na Slovensku, nadizajnovaný ako najlepší príklad udržateľnej a efektívnej výroby prémiových elektrických vozidiel s optimalizovanou štruktúrou a logistickými tokmi. Som si istý, že Volvo Cars cieli na najvyššie globálne štandardy energie a environmentálnej efektivity. Začiatok výstavby samotného závodu je naplánovaný na budúci rok a potom postupne v rokoch 2025 až 2027," dodal Sulík.
Investícii nedá stopku ani druhá strana politického tábora, inač by musela byť padnutá na hlavu
Ten pozitívne vníma aj fakt, že sa výstavby tohto mega závodu na východe nechce dokonca vzdať ani bývalá opozícia, ktorá by sa teoreticky mohla po voľbách chopiť moci. To tiež o niečom svedčí. "Každá vláda, ktorá by nepokračovala v projekte Volvo vo Valalikoch, by musela byť padnutá na hlavu. A nehovorím to len preto, lebo sa to rozbehlo za mňa. Hovorím to, lebo je to pre Slovensko neopakovateľná šanca. V tomto trende treba pokračovať, a mám pár ďalších nápadov," odkázal Sulík.
Zriadenie košického závodu znamená prvú novú produkčnú fabriku Volvo Cars v Európe za takmer 60 rokov. Závod v Torslande bol otvorený v roku 1964, zatiaľ čo závod v Gente o rok neskôr. Spoločne dokážu výrobné závody vyprodukovať 600.000 vozidiel ročne.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%
Advertoriál pripravený v spolupráci so Sloboda a Solidarita.
Objednávateľ: Sloboda a Solidarita,
Priemyselná 16318/8 82109 Bratislava - mestská časť Ružinov, IČO: 42139333
Dodávateľ: Zoznam, s.r.o., Svätoplukova II. 18892/2 A, 821 08 Bratislava - mestská časť Ružinov, IČO: 36029076