BRATISLAVA – O prelomovej novinke z dielne rezortu hospodárstva, ku ktorej veľkým dielom dopomohla aj Európska únia, sme vás informovali ešte v apríli, kedy návrh zákona prešiel cez brány parlamentu. Po necelý štyroch mesiacoch príde deň, na ktorý sme tak dlho čakali. Už onedlho sa budete môcť zbaviť strachu z toho, že vás obchodníci nachytajú na falošných zľavách. Zjednodušiť by sa mali aj reklamácie tovarov, nová legislatíva poteší aj malých a stredných podnikateľov, ktorých už štát nebude tak trestať.
archívne video
Aktualizácia:
Zákon o ochrane spotrebiteľa z 20. júna 2023 bol v pondelok (10. júla) vetovaný prezidentkou Zuzanou Čaputovou. Navrhuje, aby Národná rada pri opätovnom prerokovaní zákona schválila bez ustanovení, ktoré podľa nej nie sú v súlade s ústavou.
"Ide o body, ktoré boli do vládneho návrhu zákona pridané na základe pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu v II. čítaní, a to bez predchádzajúcej odbornej diskusie. Týkajú sa ochrany dobrého mena, občianskej cti a existencie dobrých rodinných vzťahov," vysvetľuje kancelária prezidenta SR.
Právna úprava, ktorá bola do zákona vložená by sa tak mohla negatívne dotknúť práce novinárov a komentátorov, ktorí preberajú a komentujú vyjadrenia, výroky a názory tretích osôb, vrátane politikov. "Prezidentka v tejto súvislosti upozorňuje na zníženú mieru voľnej úvahy štátu pri obmedzovaní slobody prejavu. Je presvedčená, že nedostatky v zákone môžu spôsobiť závažné výkladové a praktické problémy pri jeho uplatňovaní," dodávajú.
Predĺžená lehota na reklamáciu je už za dverami
Slovensku sa už v auguste podarí dobehnúť západné krajiny v oblasti, v ktorej sme dlhodobo zaostávali. Nový zákon, ktorý bol schválený ešte v apríli, vstúpi už onedlho do platnosti a tešiť sa môžete na parádne zmeny. Očakávať môžeme najmä novú reklamačnú lehotu či predĺženie času na vrátenie tovaru bez udania dôvodu, v niektorých prípadoch sa táto doba predĺži až na 30 dní!
Vďaka novým pravidlám by ste sa pri reklamácii nechceného alebo poškodeného tovaru mohli vyhnúť doteraz povinnému vypracovaniu odborného posúdenia. Čas na vybavenie reklamácie sa tak výrazne skráti a k svojim peniazom sa dostanete skôr.
Zabudnite na klamlivé akcie! Legislatívna novinka diktuje jasné pravidlá
Len málo ľudí sa v živote nestretlo s tým, že zľavnený tovar nie je tak úplne v akcii. Bežnou praktikou bolo ešte donedávna umelé navýšenie cien, ktoré sa následne znížili. Predajca tak zarobil skoro totožnú čiastku a zákazník odchádzal s pocitom spokojnosti. Omyl! V skutočnosti ste neušetrili skoro nič, a to aj napriek tomu, že na zakúpenom produkte svietila percentuálna zľava.
Podľa nových pravidiel sa akciové ceny budú musieť vypočítať tak, aby v obchodoch ukazovali reálne zľavy. Akciové ceny sa tak budú vypočítavať podľa najnižších cien daného produktu za posledných 30 dní pred uvedením novej, akciovej ceny.
Nový systém pomáha malým a stredným podnikateľom
Nový zákon by mal podľa rezortu hospodárstva posilniť preventívne a výchovne pôsobenie na predajcu. Namiesto toho, aby bola obchodníkovi udelená pokuta, ktorá jeho podnikanie proste zruinuje, nové tresty by mu mali naopak pomôcť byť lepším predajcom.
Zavádza totiž nové inštitúty, ktoré umožňujú zníženie či odpustenie sankcie v prípade, ak obchodník príjme zodpovednosť za protiprávne konanie a ukončí porušovanie právnych predpisov. Ak chce obchodník novozavedený inštitút využiť, musí taktiež odstrániť následky svojho konania a odškodniť spotrebiteľov, ktorých práva boli porušené.
„Súčasne sa v základných predpisoch z oblasti ochrany spotrebiteľa revidujú sankčné ustanovenia tak, aby sa pri ukladaní pokuty zohľadňoval obrat obchodníka, a ukladané sankcie tak mohli byť spravodlivejšie a proporcionálnejšie s pozitívnym vplyvom predovšetkým na malé a stredné podniky,“ dodal rezort hospodárstva v predkladacej správe.