BRATISLAVA - Overený koncept z európskych krajín, ktorý ponúka žiakom v školách možnosť "mať sa dobre a dobre sa učiť" teda wellbeing, je v slovenskom školskom prostredí potrebný. Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) plne podporuje jeho zavedenie do slovenských škôl, pretože podporuje inklúziu a predchádza šikanovaniu v školách.
"Už naše pilotné zisťovanie stavu wellbeingu žiakov a učiteľov v školách v minulom školskom roku ukázalo závažné zistenia ako u žiakov, tak aj u učiteľov. Pričom pocit pohody aktérov vzdelávania a školská úspešnosť sú spojené nádoby, čo potvrdzujú aj medzinárodné štúdie," uviedla hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Archívne video: Akčný plán riešenia šikanovania v školách je zameraný na elimináciu budúcich rizík a možnosti ich prevencie
Zo zisťovania vyplýva, že 16 percent žiakov sa cítilo v škole osamelo, 13 percent zažívalo šikanovanie, 65 percent dievčat a 45 percent chlapcov zažívalo rôzne formy stresu. Sociálne vzťahy v triede vnímalo ako narušené 17 percent žiakov, oproti tomu 79 percent žiakov vnímalo vzťahy medzi žiakmi a učiteľmi ako pozitívne.
Učitelia majú tiež problémy
Ani výsledky u pedagogických zamestnancov neboli príliš lichotivé, 78 percent učiteľov deklarovalo určitú formu stresu či záťaže, 27 percent deklarovalo vplyv práce na duševné alebo fyzické zdravie. Sebadôveru vo vlastné schopnosti v oblasti riadenia triedneho kolektívu a vedenia vyučovacej hodiny potvrdilo 85 percent pedagogických zamestnancov.
Spolupráca s Čechmi aj Fínmi
ŠŠI sa na základe zistení dlhoročného monitorovania klímy školy rozhodla téme wellbeingu intenzívne venovať a spolupracovať s Českou školskou inšpekciou a Fínskou nezávislou agentúrou pre hodnotenie vzdelávania na publikáciách nielen pre vlastnú potrebu, ale aj pre samotné školy.
"Výsledkom spolupráce s našimi, českými a fínskymi kolegami je publikácia Sprievodca wellbeingom v školskom prostredí. Je to praktická príručka, ktorá pomôže vytvoriť zo školy bezpečné miesto pre detskú dušu a pre pedagógov pokojné a motivujúce prostredie. Odporúčam ju riaditeľom škôl, učiteľom, rodičom, zriaďovateľom a zároveň dávam do pozornosti pripravované prípadové štúdie prezentujúce inšpiratívne príbehy škôl, ktoré rôznymi spôsobmi a postupmi vytvorili a udržiavajú priaznivú kultúru wellbeingu v ich škole," uzavrela Štofková Dianovská.