BRATISLAVA – Dôchodky išli vďaka valorizácii o 11,8% hore, nie každý to však pocítil vo svojej peňaženke už v januári. Seniori, ktorí si od Poštovej banky nechávajú dôchodok doručovať až domov, dostali na ruku rovnakú sumu ako minulý mesiac. Valorizovanú čiastku majú na osobnom účte.
Archívne video: Hlas-SD navrhuje, aby sa dôchodky valorizovali dvakrát do roka
Zatiaľ, čo sa väčšina dôchodcov tešila z toho, že po novom roku dostala o niekoľko eur viac, jedna skupina zostala zaskočená – klienti Poštovej banky, ktorí si dávajú doručovať dôchodok domov, žiadne navýšenie v januári nezaznamenali. To, pochopiteľne, viedlo k otázkam, prečo je to tak a situáciu musela vysvetľovať Sociálna poisťovňa. Tá upozornila, že ide o záležitosť konkrétnej banky. „Sociálna poisťovňa v roku 2023 zvýšila dôchodky o 11,8 % a informáciu o valorizácii doručila všetkým dotknutým dôchodcom v januári tohto roka. Ak ste klientom Poštovej banky a využívate službu ´doručovanie dôchodku domov´, v januári doručený dôchodok cez doručovateľa je v pôvodnej výške z roku 2022 - a valorizovaná čiastka za január je na vašom osobnom účte v Poštovej banke. Konkrétne nastavenie doručovania výšky dôchodku prostredníctvom Poštovej banky nie je v kompetencii Sociálnej poisťovne,“ vysvetlila. Dotknutým dôchodcom odkázala, aby sa v prípade ďalších otázok obrátili na svoju banku.
Tá vysvetlila, prečo ľuďom peniaze neboli doručené. „Poštová banka ako jediná ponúka k svojmu účtu Senior aj službu doručovanie dôchodku priamo domov. Klient si sám môže vybrať, či chce doručovať domov celý dôchodok v hotovosti, alebo si časť vyplácaného dôchodku ponechá na účte a zvyšnú si nechá doručiť priamo domov,“ tvrdí.
To, akým spôsobom sa nastavuje výška vyplácanej sumy, definujú ich obchodné podmienky. „V mesiaci január bola klientom, ktorí si zvolili doručovanie dôchodku domov, fyzicky doručená suma v pôvodnej výške z decembra 2022 a valorizovaná čiastka za mesiac január je na ich osobnom účte v Poštovej banke,“ vysvetlila hovorkyňa Poštovej banky Lenka Kalafut Lendacká.
Zmeny vo výške sumy doručovanej domov sa totiž vykonávajú jedenkrát ročne - začiatkom kalendárneho roka. „Takáto zmena sa do sumy vyplácanej v hotovosti premietne od februára daného kalendárneho roku. To znamená, že vo februári už budú mať domov doručenú celú navýšenú sumu,“ upokojila seniorov. „Chceme ubezpečiť našich klientov, že dôchodky vyplatené v januári Sociálnou poisťovňou majú v plnej výške k dispozícii. Rozdiel v sume je na ich osobnom účte. V prípade akýchkoľvek nejasností sa na nás môžu obrátiť buď osobne na našom obchodnom mieste, alebo telefonicky na Call Centre,“ dodala.