ŽIAR NAD HRONOM - Počas týchto dní sa na Slovensku doslova láme niekoľkoročná priemyselná história. Po takmer 70 rokoch produkcie u nás končí jediný producent hliníka v rámci spoločnosti Slovalco. To odstavilo už aj svojich posledných desať pecí a trh tak čakajú značné zmeny. Na tie zásadné v stručnom rozhovore ukázal ekonóm z inštitútu INESS Radovan Ďurana. Ako bude teraz Slovensko riešiť dovoz hliníka a čo to pre slovenských zákazníkov bude znamenať?
Spoločnosť Slovalco v Žiari nad Hronom, ktorá celosvetovo patrí medzi najekologickejšie hlinikárne, definitívne odstavuje aj posledných 10 pecí na výrobu primárneho hliníka. Toto rozhodnutie odsúhlasili v pondelok akcionári spoločnosti. Po takmer 70 rokoch sa tým definitívne končí história výroby hliníka v Žiari nad Hronom. Informoval o tom začiatkom týždňa Peter Oťapka z akciovej spoločnosti Slovalco.
Podľa generálneho riaditeľa Martina Veselého však fabrika ale bude udržiavať technológiu v takom stave, aby ju bolo možné opätovne spustiť. To ju však bude stáť niekoľko miliónov eur ročne a náklady na reštart až 226 pecí sa odhadujú na takmer 100 miliónov eur. Predvídateľné, stabilné a dostatočné riešenie kompenzácie nepriamych nákladov CO2 je tak nevyhnutnou podmienkou akejkoľvek diskusie o reštarte.
Ekonomický analytik inštitútu pre ekonomické a sociálne štúdiá INESS Radovan Ďurana odpovedal v tomto kontexte na viaceré otázky. Dotkli sme sa budúcnosti hliníka na Slovensku, možného dopadu konca produkcie v rámci spoločnosti Slovalco na ceny a tiež toho, či sa dá súčasná situácia ešte nejako zvrátiť.
Ako pozeráte na súčasnú situáciu s fabrikou Slovalco? Produkcia hliníka na Slovensku zrejme definitívne skončila.
Na jednu stranu je zánik firiem prirodzenou a nevyhnutnou súčasťou trhového hospodárstva. V prípade Slovalca však vieme, že jednou z dôležitých príčin konca prevádzky je nastavenie environmentálnych politík v EU a špeciálne v SR. Bolo v rukách vlády kompenzovať dopady zavedenia uhlíkovej dane na firmy, ktoré majú elektrifikovanú a vysokoefektívnu výrobu. VLáda však túto oblasť dlhodobo ignorovala a miesto toho využívala príjmy environmentálneho fondu na financovanie sociálnych balíčkov. Slovalco tak bolo v európskej aj v svetovej konkurencii znevýhodnené.
Ako to zasiahne bežných spotrebiteľov?
Mnohí odberatelia hliníka zo Slovalca si budú musieť nájsť nových dodávateľov, vytvorenie nových reťazcov. V trhovom hospodárstve to nebude zásadná komplikácia.