Robert Fico (Zdroj: TASR)
BRATISLAVA - Premiér Robert Fico trvá na tom, že Gabriel Palacka mal prístup k peniazom na účtoch vo švajčiarskych bankách, ktoré mali byť vytunelované pri výstavbe tunela Branisko.
Dnes zopakoval, že nominanti SDKÚ-DS mali individuálne osobné účty vo Švajčiarsku, kam prichádzali peniaze z fiktívnych faktúr. Tvrdí to na základe operatívnej informácie, ktorá sa ešte preveruje. Zdroj informácie odmieta prezradiť. Povedal len, že išlo o slovenský zdroj. „My už ďalšie potvrdenie nepotrebujeme,“ povedal Fico na dnešnej tlačovej besede, ktorú zorganizoval s predsedom parlamentu Pavlom Paškom v Národnej rade SR. „Koho ešte ďalšieho chceme chytiť, veď snáď si nemyslíme, že tí najvyšší sú takí hlupáci, že sa sami nasadia a že budú niekde mať účty, ktoré budú k dispozícii a bude sa dať s nimi pracovať,“ dodal premiér.
Máme množstvo informácií aj o tom, kto si chodí vyberať peniaze z účtov do Veľkej Británie či Lichtenštajnska, hovorí predseda vlády. V tomto prípade však nekonkretizuje, pretože nemá hodnoverné podklady. „Nemáme ich natoľko dôveryhodné, ako to je v prípade tejto operatívnej, dôveryhodnej informácie, ktorá sa preveruje,“ vyhlásil Fico. Podľa neho z operatívnej informácie je jasné, že za kauzu nesie politickú zodpovednosť SDKÚ-DS. Očakával by od nej, že to prizná a bude pomáhať pri vyšetrovaní.
Orgány činné v trestnom konaní naďalej vyšetrujú kauzu Branisko. Fico o kauze prvýkrát informoval v pondelok na oficiálnej návšteve Švajčiarska. Podľa neho o kauze musí hovoriť, lebo ide o závažnú kauzu a „ukážkový prípad, ako sa tuneluje štátny majetok“. Tvrdí, že operatívne informácie zverejňuje, „nakoľko je štandardné, aby nominanti politickej strany takto kradli, ako kradnú“.
Prešľapmi politických funkcionárov vo veľkých kauzách by sa mal zaoberať aj parlament. Vládna koalícia mu chce dať vyšetrovacie právomoci. Fico dnes uviedol, že všetky tri koaličné strany chcú presadiť, aby parlament zriaďoval vyšetrovacie komisie pre závažné kauzy. Snahou je vyšetrovať politickú zodpovednosť za kauzy. Podľa premiéra návrh nie je účelový, obrátil sa na opozíciu, aby koalíciu podporila. Na prijatie ústavného zákona bude koalícia potrebovať aj hlasy opozície. Na schválenie potrebuje minimálne 90 hlasov, v parlamente má 85 hlasov. Verejnosť sa tak bude môcť dozvedieť nielen trestno-právnu, ale aj politickú zodpovednosť v kauze Branisko, ale aj iných kauzách, dodal Fico. Pred parlamentnou komisiou by bol ochotný prezradiť aj zdroj operatívnej informácie o Palackovi. Komisia by podľa neho mala mať právomoc predvolávať svedkov. Tí by museli chodiť do parlamentu a spolupracovať rovnako ako s orgánmi činnými v trestnom konaní.
Fico dnes odmietol Palackove tvrdenia, že ľudí, ktorých polícia obvinila v kauze tunela Branisko, osobne vôbec nepozná a nikdy sa s nimi nestretáva. „Je to nesmierny žart,“ myslí si Fico. Palacka bol ministrom dopravy vo vláde Mikuláša Dzurindu od 30. októbra 1998 do 12. augusta 1999. Jeden z obvinených v kauze tunelovania Braniska Valerián H. bol za investičného námestníka generálneho riaditeľa (GR) Slovenskej správy ciest (SSC) vymenovaný 4. januára 1999. Podľa neho to nie je možné, keďže SSC je najdôležitejšou hospodárskou organizáciou rezortu a minister do nej dosadzuje svojich ľudí.
Palacka musel poznať aj ďalšieho obvineného Dušana M., ktorý bol za generálneho riaditeľa SSC vymenovaný v čase, keď Palacka bol poradcom ministra dopravy Jozefa Macejka. Podľa Fica je všeobecne známe, že to nebol Macejko, ale Palacka, ktorý naďalej riadil ministerstvo dopravy.
Máme množstvo informácií aj o tom, kto si chodí vyberať peniaze z účtov do Veľkej Británie či Lichtenštajnska, hovorí predseda vlády. V tomto prípade však nekonkretizuje, pretože nemá hodnoverné podklady. „Nemáme ich natoľko dôveryhodné, ako to je v prípade tejto operatívnej, dôveryhodnej informácie, ktorá sa preveruje,“ vyhlásil Fico. Podľa neho z operatívnej informácie je jasné, že za kauzu nesie politickú zodpovednosť SDKÚ-DS. Očakával by od nej, že to prizná a bude pomáhať pri vyšetrovaní.
Orgány činné v trestnom konaní naďalej vyšetrujú kauzu Branisko. Fico o kauze prvýkrát informoval v pondelok na oficiálnej návšteve Švajčiarska. Podľa neho o kauze musí hovoriť, lebo ide o závažnú kauzu a „ukážkový prípad, ako sa tuneluje štátny majetok“. Tvrdí, že operatívne informácie zverejňuje, „nakoľko je štandardné, aby nominanti politickej strany takto kradli, ako kradnú“.
Prešľapmi politických funkcionárov vo veľkých kauzách by sa mal zaoberať aj parlament. Vládna koalícia mu chce dať vyšetrovacie právomoci. Fico dnes uviedol, že všetky tri koaličné strany chcú presadiť, aby parlament zriaďoval vyšetrovacie komisie pre závažné kauzy. Snahou je vyšetrovať politickú zodpovednosť za kauzy. Podľa premiéra návrh nie je účelový, obrátil sa na opozíciu, aby koalíciu podporila. Na prijatie ústavného zákona bude koalícia potrebovať aj hlasy opozície. Na schválenie potrebuje minimálne 90 hlasov, v parlamente má 85 hlasov. Verejnosť sa tak bude môcť dozvedieť nielen trestno-právnu, ale aj politickú zodpovednosť v kauze Branisko, ale aj iných kauzách, dodal Fico. Pred parlamentnou komisiou by bol ochotný prezradiť aj zdroj operatívnej informácie o Palackovi. Komisia by podľa neho mala mať právomoc predvolávať svedkov. Tí by museli chodiť do parlamentu a spolupracovať rovnako ako s orgánmi činnými v trestnom konaní.
Fico dnes odmietol Palackove tvrdenia, že ľudí, ktorých polícia obvinila v kauze tunela Branisko, osobne vôbec nepozná a nikdy sa s nimi nestretáva. „Je to nesmierny žart,“ myslí si Fico. Palacka bol ministrom dopravy vo vláde Mikuláša Dzurindu od 30. októbra 1998 do 12. augusta 1999. Jeden z obvinených v kauze tunelovania Braniska Valerián H. bol za investičného námestníka generálneho riaditeľa (GR) Slovenskej správy ciest (SSC) vymenovaný 4. januára 1999. Podľa neho to nie je možné, keďže SSC je najdôležitejšou hospodárskou organizáciou rezortu a minister do nej dosadzuje svojich ľudí.
Palacka musel poznať aj ďalšieho obvineného Dušana M., ktorý bol za generálneho riaditeľa SSC vymenovaný v čase, keď Palacka bol poradcom ministra dopravy Jozefa Macejka. Podľa Fica je všeobecne známe, že to nebol Macejko, ale Palacka, ktorý naďalej riadil ministerstvo dopravy.