ŠURANY - Cestujúci z metropoly stredného Slovenska do Bratislavy a späť by sa v najbližších mesiacoch mali obrniť poriadnymi nervami. Dôvodom je vítaná rekonštrukcia železničnej trate, ktorá však so sebou prináša aj viaceré obmedzenia. Tie spôsobia aj to, že sa predĺži cesta o desiatky minút, cykloturisti však majú smolu. V náhradných autobusoch totiž pre bicykle nebude miesto.
Na železničnej trati Šurany - Levice sa 1. júna začne nepretržitá výluka, ktorá potrvá až do 18. októbra. Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) si vyžiada rozsiahle zmeny vo vedení vlakov diaľkovej aj regionálnej dopravy a zavedení samostatnej náhradnej autobusovej dopravy.
Archívne VIDEO Minister dopravy Andrej Doležal o zrážke vlakov pri Vrútkach
Výluku na trati Šurany – Levice si vynútila komplexná rekonštrukcia železničného zvršku, vďaka ktorej sa má dosiahnuť plynulá a bezpečná prevádzka. "Realizáciou stavby odstránime poruchy na infraštruktúre, ktoré vznikajú z dôvodu nestability svahu. Opravíme viac ako štyri kilometre koľajového zvršku. Okrem toho sa vymení takmer 800 metrov kompletne zosunutých úsekov, ktoré v niektorých miestach dosahujú až desať metrov do výšky," uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová.
Podľa mohých však trať v úseku opravu už urgentne potrebovala. Cestujúci sa totiž pravidelne sťažovali na meškania vlakov, či to, že na mnohých úsekoch, najmä pri premostení Žitavy, sa musela rapídne znížiť rýchlosť vlaku.
Rekonštrukcia sa má týkať aj kritizovaného premostenia rieky Žitava. Podložie mosta a takzvané nadvýšenie násypu v upravovaných úsekoch nevyhovuje súčasným podmienkam a dochádza k jeho deformácii. "Rekonštrukciou odstránime neslávne tzv. POTR-e, teda prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti," vysvetlila Feik Achbergerová.
Aktuálne sa na plánovanom rekonštruovanom úseku trate, ktorý má 7,8 kilometra v úseku Úľany nad Žitavou – Hul a úseku Beša - Horný Pial, jazdí dlhodobo obmedzenou traťovou rýchlosťou maximálne do 50 kilometrov za hodinu. "Ukončením rekonštrukcie trate Šurany – Levice nastane vítaná zmena v podobe skvalitnenia infraštruktúry na tomto úseku, ktorá pomôže k plynulejšej vlakovej doprave na južnej trase," skonštatovala hovorkyňa ŽSR. V úseku Šurany – Levice, ako aj Levice – Šurany sú autobusy NAD vedené v hodinovom intervale.
Problémy však vznikajú aj pri náhradnej autobusovej doprave. V lete, kedy budú opravy v plnom prúde, je totiž sezóna cyklistov a mnohí vlaky využívali na prepravu z jedného miesta na druhé. V náhradnej autobusovej doprave, na ktorú presadnú už v Šali, však svoje bicykle neodložia, ba čo viac, v autobuse pre ne doslova nebude miesto. Okrem toho, imobilní, ktorí chcú cestovať náhradnými autobusmi, budú o tom musieť aspoň deň vopred informovať a požiadať v centre Železničnej spoločnosti Slovensko. Informoval o tom portál tvnoviny.sk. Podľa slov cestujúcich sú ochotní tieto komplikácie pretrpieť, ak sa situácia so železničnou dopravou v úseku zlepší a vlaky nebudú meškať.