BRATISLAVA - Jedna z definícií lásky v Slovníku súčasného slovenského jazyka hovorí, že láska je náklonnosť jedného pohlavia k druhému. Kampaň, s ktorou po roku prichádza známa značka vodky, však verí, že nezáleží na tom, koho milujeme. Každý má právo milovať koho chce, bez ohľadu na pohlavie, vieru či farbu pleti, pretože každá láska je láska. Značka preto prichádza s online výzvou, ktorou iniciuje zmenu výkladu lásky v slovníku a prijmeme ju tu takú, aká je - ako cit, ktorý prežívame všetci rovnako.
Slovensko aj naďalej zaostáva v otázke uznania iného manželského zväzku ako len medzi mužom a ženou za vyspelými európskymi krajinami, a to i napriek silnejúcim hlasom za rovnosť a akceptáciu nielen zo strany LGBTI komunity. Podobný pohľad je však zakonzervovaný i v našich slovníkoch, a to aj pri slove tak čistom a prostom, akým je láska.
Nová kampaň opäť rozdúchala vášne! VIDEO Každá láska je láska, hlási slogan: Pridal sa aj známy spevák
V Slovníku súčasného slovenského jazyka sú uvedené jeho tri významy, pričom druhý z nich definuje lásku ako „náklonnosť jedného pohlavia k druhému“, teda rovnako ako oveľa staršie slovníky. Známa značka vodky preto novou kampaňou bojuje za to, aby sa definícia lásky v slovníku zmenila.
"Veríme, že nezáleží na tom, koho milujeme. Láska je totiž cit, ktorý prežívame všetci rovnako a nehľadí pritom na pohlavie, národnosť či farbu pleti. Pokračujeme preto v kampani „Každá láska je láska“, ktorá je oslavou každej lásky, no tento rok ideme ešte ďalej. Na sviatok všetkých zamilovaných spúšťame verejnú výzvu, ktorá iniciuje zmenu daného výkladu definície lásky v slovenskom slovníku. Vo viacerých rešpektovaných anglických či nemeckých slovníkoch už môžeme vidieť, že lásku nestavajú len na náklonnosti opačných pohlaví, ale prijímajú ju bez rozdielu aj medzi tými rovnakými. Boli by sme radi, keby sa nám spoločnými silami podarilo upraviť túto definíciu lásky aj v našom oficiálnom slovníku tak, aby zohľadňovala spoločenské hodnoty, akými sú rovnosť, akceptácia a sloboda" hovorí Veronika Lisová, brand manager značky ABSOLUT.
Láska je tolerantná a teší sa z rozmanitosti
Na Deň sv. Valentína značka uvádza do života stránku www.definicialasky.sk, ktorá je určená na podpísanie výzvy za iniciovanie úpravy jednej z definícií lásky v SSSJ tak, aby viac nerozdeľovala a nepodporovala predsudky a stereotypy.
"Slová môžu byť používané v rôznych významoch bez ohľadu na ich definície v slovníkoch, ale slovníkové definície predstavujú autority, na ktoré sa z času na čas niekto odvolá. Preto je dôležité, aby aj slovníkové definície zachytávali rozmanitosť skutočného života. Pri hesle láska to momentálne tak nemáme. Presnejšia definícia v slovníku by mohla uľahčiť dialóg o láske v našej spoločnosti naprieč generáciami či ďalšími sociálnymi skupinami," vysvetľuje jazykovedkyňa a sociolingvistka Lucia Molnár Satinská.
Značka pritom neprichádza s konkrétnym návrhom nového výkladu lásky, poukazuje však na manifest nabádajúci k tolerancii. "Naším zámerom je docieliť otvorenie kultivovanej diskusie na túto tému a ukázať, že aj na Slovensku existuje zázemie na zmenu významu slova láska v Slovníku súčasného slovenského jazyka. Veríme našim jazykovedkyniam a jazykovedcom, že nájdu citlivé riešenie, ktoré našu spoločnosť posunie vpred," vysvetľuje Veronika Lisová. Zároveň dodáva, že podpísať výzvu, prípadne i zanechať stručný odkaz na stránke, môže každý, kto má chuť otvoriť dvere tolerancii a dovŕšil už 18 rokov.
Výzvu podporili aj známe osobnosti ako víťaz SuperStar Adam Pavlovčin, influencerka Alžbeta Saloňová známa ako Beth.Sal či producentka a drumandbassová dídžejka Matia Lenická alias B-Complex, herečky Kristína Svarinská, Zuzana Mauréry či Helena Krajčiová.