BRATISLAVA - Povinné očkovanie je podľa analýzy rezortov spravodlivosti a zdravotníctva na Slovensku možné zaviesť. O zavedení povinného očkovania na ochorenie COVID-19 sa bude uvažovať vtedy, ak sa objaví nový koronavírusový variant, ktorý by dostával ľudí do nemocníc.
Premiér Eduard Heger tvrdí, že povinné očkovanie na ochorenie COVID-19 je legitímnym nástrojom štátu s cieľom ochrany verejného zdravia. "V analýze sa jasne uvádza, že vakcíny používané proti COVID-19 sú bezpečné, zabraňujú šíreniu ochorenia, znižujú riziko hospitalizácie a taktiež riziko následného úmrtia. Benefity vakcinácie sú preukázateľné," skonštatoval predseda vlády.
OMIKRON útočí: Situácia sa zhoršila v 60 okresoch! Dobre na tom nie je ani Bratislava a Košice
Povinné očkovanie sa dá zaviesť viacerými spôsobmi:
- osobitným zákonom
- novelizáciou Zákona o ochrane verejného zdravia
- novelizáciou Vyhlášky MZ SR č. 585/2008
- prostredníctvom novelizácie vyhlášky ÚVZ SR alebo RÚVZ
V analýze sa jasne uvádza, že vakcíny používané proti COVID-19 znižujú riziko nákazy, šírenia, hospitalizácií aj úmrtí na COVID-19, pomáhajú predchádzať vzniku nových mutácií, vzniku tzv. dlhého COVIDu a napomáhajú dosiahnutiu kolektívnej imunity.
Podľa analýzy aktuálne vírus zmutoval a správa sa inak ako jeho predchádzajúce varianty. Omikron je na Slovensku dominantný, šíri sa rýchlejšie. U nezaočkovaných predstavuje o 25% nižšie riziko hospitalizácie a u zaočkovaných ešte výraznejšie nižšie. Pri rozhodovaní o zavedení povinného očkovania ohrozených skupín proti ochoreniu COVID-19 je potrebné poznať ďalší vývoj mutácií a ich rizikovosť. Ak sa objaví variant spôsobujúci vysokú mieru hospitalizácií, povinné očkovanie ohrozených skupín bude nevyhnutné zaviesť.
Spoluúčasť na liečbe
Zo zverejnenej analýzy vyplýva, že inštitút povinného očkovania je legitímnym nástrojom štátu, ktorý vedie k ochrane verejného zdravia. Opatrenie je však možné aplikovať, len ak to bude primerané a účelné. Pozitíva povinného očkovania podľa analýzy prevažujú nad negatívami. Povinnosť sa podľa dokumentu nemá týkať tých, ktorí sa nemôžu dať očkovať zo zdravotných dôvodov, a tých, ktorí nemajú dostatočnú imunitu.
"Takéto osoby nie sú rizikom pre verejné zdravie a prevažuje tu individuálna ochrana ich zdravia a telesnej integrity," vysvetľuje sa v analýze. Právna úprava povinného očkovania proti ochoreniu COVID-19 by musela tiež podľa analýzy riešiť otázky odškodňovania či slobodu výberu vakcíny.
Pri otázke možnosti obmedzenia úhrady z verejného zdravotného poistenia za zdravotnú starostlivosť poskytnutú osobe, ktorá sa rozhodla dobrovoľne sa nezaočkovať, analýza konštatuje, že výška a podmienky prípadnej finančnej spoluúčasti na liečbe ochorenia COVID-19 by mali byť nastavené tak, aby nedošlo k odopretiu zdravotnej starostlivosti pre neočkovaných a bez prekonania ochorenia.
"Za ústavne udržateľnú by tak bolo možné považovať kombináciu percentuálneho určenia sadzby spoluúčasti so súčasným určením maximálnej výšky spoluúčasti napríklad pod hranicou životného minima pre jednu dospelú osobu," navrhuje sa v analýze.