Poslankyňa za SDKÚ-DS Tatiana Rosová
BRATISLAVA – Nový školský zákon, ktorý dnes schválila vláda, je zlý a len prehĺbi zaostávanie nášho školstva, myslí si poslankyňa za SDKÚ-DS Tatiana Rosová. Na dnešnej tlačovej besede povedala, že minister školstva Ján Mikolaj z SNS neodštartuje žiadnu reformu, len zoškrtá učivo.
V novom zákone zbytočne rieši množstvo detailov a vytvára tak bludisko paragrafov. Podľa nej obhajuje neobhájiteľný zákon a radšej by mal bojovať za vyššie platy učiteľov.
Od Mikolaja odstupujú aj jeho vlastní ľudia, hovorí Rosová. Upozornila na to, že Ľubomír Pajtinka a Miron Zelina, ktorí pripravovali reformu, minulý týždeň kritizovali Mikolaja. “Všetci, ktorí s ňou (reformou – pozn. redakcie) mali do činenia, sa od nej dištancovali,” uviedla opozičná poslankyňa. Podľa nej za Mikolajovým zákonom už nestojí nikto, kto si chce zachovať odborný kredit.
Rosová si myslí, že Mikolaj urýchľuje reformu, pretože chce mať vplyv na to, čo sa bude učiť na jednotlivých predmetoch. Konkrétne chce ovplyvňovať obsah slovenčiny a literatúry či dejepisu. Do týchto predmetov chce pretlačiť ideológiu SNS, konštatovala Rosová. Nepozdáva sa jej prístup Mikolaja k učiteľom, od ktorých narýchlo žiada škrtanie učebných osnov. “Sú hnaní ako zduté kozy,” povedala Rosová.
Jedným z nedostatkov nového školského zákona je, že centrálne neurčuje žiakom, aby sa ako prvý cudzí jazyk povinne učili angličtinu. Podľa Rosovej bez angličtiny už nemožno konkurovať ostatným krajinám. Mikolajovi vyčíta, že chce centrálne predpisovať z akých učebníc sa má učiť. Nesúhlasí s Mikolajovým tvrdením, že školy si budú môcť vybrať učebnice. Podľa nej v zákone je jasne napísané, že používať sa budú môcť len tie, ktoré ministerstvo schváli alebo odporučí. “Ide o tuhú centralizáciu,” dodala Rosová s tým, že nás to odsúdi na ďalšie zaostávanie vo vzdelávaní a navyše sa bude plytvať peniazmi. V súčasnosti podľa nej žiaci majú knižky, ktoré celý rok neotvoria, pretože sa z nich neučí.
Rosovej chýba v novom zákone nové definovanie povinnej školskej dochádzky. Tú by stanovila od posledného ročníka materskej školy do 18 rokov. Podľa nej zavedenie bezplatnej škôlky rok pred nástupom do školy nepomôže vyriešiť problém najmä s rómskymi deťmi, ktoré do nej nechodia. Podotkla, že tieto deti už dnes neplatia za škôlku, lebo pochádzajú zo sociálne slabších rodín. Povinnú dochádzku by predĺžila hlavne preto, aby sa znížila nezamestnanosť. Nájsť si prácu totiž majú problém ľudia s nízkym vzdelaním.
Vláda dnes odobrila Mikolajov návrh školského zákona. Mikolaj povedal, že školy sa nemajú obávať reformného septembra, lebo v prvom polroku neprídu revolučné zmeny. Podľa neho všetko sa stihne pripraviť. Prípadné nedostatky sa podľa neho budú odstraňovať za pochodu. Štátne vzdelávacie programy, ktoré určia povinné učivo, dokončí do dvoch mesiacov. Reforma dá školám možnosť dotvárať si časť učebných osnov v školských programoch. Podľa Mikolaja rozhodovať budú o približne tretine učiva.
Od Mikolaja odstupujú aj jeho vlastní ľudia, hovorí Rosová. Upozornila na to, že Ľubomír Pajtinka a Miron Zelina, ktorí pripravovali reformu, minulý týždeň kritizovali Mikolaja. “Všetci, ktorí s ňou (reformou – pozn. redakcie) mali do činenia, sa od nej dištancovali,” uviedla opozičná poslankyňa. Podľa nej za Mikolajovým zákonom už nestojí nikto, kto si chce zachovať odborný kredit.
Rosová si myslí, že Mikolaj urýchľuje reformu, pretože chce mať vplyv na to, čo sa bude učiť na jednotlivých predmetoch. Konkrétne chce ovplyvňovať obsah slovenčiny a literatúry či dejepisu. Do týchto predmetov chce pretlačiť ideológiu SNS, konštatovala Rosová. Nepozdáva sa jej prístup Mikolaja k učiteľom, od ktorých narýchlo žiada škrtanie učebných osnov. “Sú hnaní ako zduté kozy,” povedala Rosová.
Jedným z nedostatkov nového školského zákona je, že centrálne neurčuje žiakom, aby sa ako prvý cudzí jazyk povinne učili angličtinu. Podľa Rosovej bez angličtiny už nemožno konkurovať ostatným krajinám. Mikolajovi vyčíta, že chce centrálne predpisovať z akých učebníc sa má učiť. Nesúhlasí s Mikolajovým tvrdením, že školy si budú môcť vybrať učebnice. Podľa nej v zákone je jasne napísané, že používať sa budú môcť len tie, ktoré ministerstvo schváli alebo odporučí. “Ide o tuhú centralizáciu,” dodala Rosová s tým, že nás to odsúdi na ďalšie zaostávanie vo vzdelávaní a navyše sa bude plytvať peniazmi. V súčasnosti podľa nej žiaci majú knižky, ktoré celý rok neotvoria, pretože sa z nich neučí.
Rosovej chýba v novom zákone nové definovanie povinnej školskej dochádzky. Tú by stanovila od posledného ročníka materskej školy do 18 rokov. Podľa nej zavedenie bezplatnej škôlky rok pred nástupom do školy nepomôže vyriešiť problém najmä s rómskymi deťmi, ktoré do nej nechodia. Podotkla, že tieto deti už dnes neplatia za škôlku, lebo pochádzajú zo sociálne slabších rodín. Povinnú dochádzku by predĺžila hlavne preto, aby sa znížila nezamestnanosť. Nájsť si prácu totiž majú problém ľudia s nízkym vzdelaním.
Vláda dnes odobrila Mikolajov návrh školského zákona. Mikolaj povedal, že školy sa nemajú obávať reformného septembra, lebo v prvom polroku neprídu revolučné zmeny. Podľa neho všetko sa stihne pripraviť. Prípadné nedostatky sa podľa neho budú odstraňovať za pochodu. Štátne vzdelávacie programy, ktoré určia povinné učivo, dokončí do dvoch mesiacov. Reforma dá školám možnosť dotvárať si časť učebných osnov v školských programoch. Podľa Mikolaja rozhodovať budú o približne tretine učiva.