BRATISLAVA - Slovenská komora učiteľov (SKU) nestíha reagovať a ani sledovať kvantum nápadov, ktoré Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR posledné týždne produkuje v čase, keď vyhlasujú vysoké školy a stredné zdravotnícke školy štrajkovú pohotovosť, odišli analytici z Inštitútu vzdelávacej politiky, búria sa organizácie a desaťtisíce detí sa nevzdeláva. Pre TASR to poznamenal Viktor Križo z SKU v reakcii na projekt Spolu múdrejší, ktorý má pomôcť žiakom s doučovaním.
Križo poukázal na množstvo mediálnych výstupov rezortu školstva. "Máme pocit, že minister školstva sa mení na spravodajského redaktora, ktorý každý deň niečím novým potrebuje zakryť napätia a hnev školskej verejnosti na neschopnosť spolupracovať a systémovo pracovať," povedal Križo. Podľa neho minister školstva Branislav Gröhling (SaS) namiesto toho, aby manažoval krízu na svojom úrade, sa prezentuje v pekne pripravených videách. Ako príklad uviedol video z modelovej školy, kde minister školstva ukazuje, ako by to mohlo v budúcnosti vyzerať v školách.
"Sme svedkami, že tu minister predvádza architektonické kúsky vysnívanej triedy s 15 žiakmi v čase, kedy nebol schopný dodržať slovo a zabezpečiť ďalšie zvyšovanie platov a atraktivity učiteľského povolania, v čase, kedy do mnohých škôl zateká a nie sú schopné technicky pokryť ani bežnú výučbu," povedal. Ministerstvo školstva predstavilo tento týždeň projekt Spolu múdrejší, ktorého cieľom je pomôcť žiakom, ktorí zaostávajú alebo si potrebujú preopakovať učivo. Pomôcť pri tom majú učitelia, ktorí budú za to finančne odmenení. Rezort školstva na tento projekt vyčlenil 500.000 eur.
Križo tvrdí, že SKU zaťažuje, že musia denne sledovať nové a nové veci, ktoré nemajú vzájomné prepojenie, súvislosti a systém. "Spustil sa projekt doučovania žiakov študentmi vysokých škôl, ale záujem bol u 70 študentov a poskytuje sa doučovanie 200 žiakom, čo je tak na úrovni jednej malej školy," povedal Križo. Zároveň sa pýta, či sa jeden neúspešný projekt prekrýva teraz druhým. Križo dodal, že SKU je z tohto chaosu fungovania nahnevaná. Poukázal tiež na to, že sa neuskutočnil žiaden okrúhly stôl či krízová porada s kľúčovými aktérmi o tom, čo vedia spoločne urobiť pre zlepšenie aktuálnej situácie v školstve.