BRATISLAVA - Po isto období tu opäť máme ďalší z populárnych rebríčkov, ktoré sú verejnosťou, spoločnosťami a ostatnými krajinami v zahraničí pomerne sledované. Venuje sa vnímaniu korupcie v našej krajine a nie sú to veľmi príjemné správy. Zostavila ho nezisková spoločnosť Transparency International Slovensko (TIS) a podľa ich názoru sa počas konca bývalej vlády Slovensko ocitlo až na úrovni Grécka. Nová vláda však situácii tiež veľmi nepomáha.
Slovensko sa ocitlo v minulom roku na 60. mieste, o jednu priečku nižšie ako v roku 2019 a až o šesť miest horšie ako na začiatku volebného obdobia v roku 2016. Zhoršenie v indexe podľa TIS odráža slabý boj proti korupcii počas záverečného roka vlády Petra Pellegriniho (Hlas-SD, vtedy ešte Smer-SD).
Za nami sú už len Chorváti, Rumuni či Maďari
TIS prichádza aj s interaktívnou mapou Európy, kde tieto úrovne vnímania korupcie popisuje. "Slovensko dosiahlo 49 bodov zo sto možných, o bod menej ako pred rokom. Z krajín EÚ sú za Slovenskom len štyri krajiny, a to Chorvátsko, Bulharsko, Maďarsko a Rumunsko. Po šestnástich rokoch od roku 2004, keď sa Slovensko vďaka protikorupčným reformám dostalo pred Grécko, skončilo minulý rok opäť raz za ním," hovorí TIS.
Ako sa ráta index vnímania korupcie
Neziskovka prichádza aj s vysvetlením, ako rok čo čok k číslam v indexe prichádzajú. "Index vnímania Transparency International sa skladá z priemeru deviatich hodnotení rôznych inštitúcií, ktoré v priebehu posledných dvoch rokov merajú názory na korupciu v krajine medzi domácimi podnikateľmi, zahraničnými investormi a konzultantmi, ako aj politológmi a expertami na transparentnosť. Práve výrazný pád v jednom z týchto podindexov – vymožiteľnosť práva za rok 2019 hodnotená nemeckou Bertelsmannovou nadáciou – spôsobil aj celkové zníženie indexu vnímania korupcie na Slovensku," popisuje TIS.
Je tu šanca na zlepšenie, nová vláda však má prvky papalašizmu
Podľa neziskovky Slovensko ešte má šancu na zlepšenie indexu. Veci má teraz v rukách vláda Igora Matoviča. "V mnohých prípadoch koalícia stransparentnila výber kádrov do kľúčových funkcií, od voľby generálneho a špeciálneho prokurátora po manažérov štátnych firiem. Mnohé z nich boli robené podrobným verejným vypočúvaním a vo výberových komisiách mali zastúpenie aj externí odborníci či zástupcovia mimovládnych organizácií, vrátane Transparency International. Stále však nemožno hovoriť o bežnej praxi, ako bolo vidno aj pri nomináciách v zdravotníctve či na pozície šéfov okresných úradov," pokračuje TIS s tým, že sa na Slovensku rozbehla aj reforma súdnictva.
Nepomáha ani klientelizmus či plagiátorstvo
Avšak dôvody, prečo sa Slovensko nemusí v tomto rebríčku až tak zlepšiť tkvie v nových "praktikách" vlády Matoviča. "Premotivovaná kritika médií či odborníkov s iným názorom ako má predseda vlády má ďaleko k štandardnému rešpektu v demokracii. Nevyvodenie zodpovednosti plagiátorstva predsedov vlády či parlamentu podkopáva sľuby vlády o trestaní prešľapov bez ohľadu na politické tričko. Viaceré vládne nominácie niesli príznaky straníckeho klientelizmu. Nulový deklarovaný majetok predsedu vlády (a neochota ukázať majetok jeho manželky, na ktorú svoje aktíva dávnejšie prepísal) je aj na svetové pomery raritou," kritizuje neziskovka aktuálnu vládu.