BRATISLAVA – Druhý najväčší železničný projekt za posledných desať rokov sa rieši už od roku 2017. Suma projektu dosahuje výšku 275 miliónov eur. Víťazom tendra, ktorý preveroval Úrad pre verejné obstarávanie, sa stalo slovensko-talianske združenie, ktorého súčasťou je firma Juraja Širokého Váhostav. Firme, ktorá v minulosti čelila niekoľkým kauzám, sa darí aj po zmene vlády.
Projekt, do ktorého sa môže Váhostav po rozhodnutí rezortu dopravy pustiť je výstavba rýchlotrate medzi Bratislavou a českou hranicou. Trať má prechádzať na hraniciach pri meste Kúty a po jej dokončení by vlaky mohli po nej jazdiť rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu, čo je dvojnásobok dnešných rýchlosti na tomto úseku.
Gigantický projekt, ktorý už čaká len na formality
Práve rezort pod vedením ministra Andreja Doležala, ktorý odsúhlasil Váhostavu túto zákazku. Firma bola pritom v minulosti veľkým terčom opozície za vlády strany Smer. Zmluva o dielo je už zverejnená na Centrálnom registri zmlúv a celková suma projektu predstavuje 274 985 419,17 eur, čo z nej robí druhý najväčší projekt v oblastí železníc za posledných 10 rokov. Jeden zo šéfov Váhostavu Juraj Široký sa dlhé roky považuje za človeka, ktorý má blízko k strane Smer.
Zmluvu odobrili začiatkom septembra, súťaž trvala 3,5 roka
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ešte v stredu 9. septembra 2020 uzavreli zmluvu na modernizáciu železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a slovensko-českou štátnou hranicou. Zmluvu vo výške takmer 275 miliónov eur podpísali s taliansko-slovenským združením stavebných firiem ICM S. p. A., Vicenza, ktorá je vedúci člen, a Váhostav - SK. Na podpise zmluvy sa zúčastnil aj sám minister Doležal (nominant Sme rodina).
"Železničná doprava bola u nás dlhodobo podfinancovaným sektorom. Vďaka možnosti zaplatiť modernizáciu železníc z európskych peňazí, ktoré môžeme získať v najbližších rokoch na zelené projekty, sa to, dúfam, zmení. Na Slovensku je mnoho tratí, ktoré potrebujú nutne modernizáciu," odôvodnil ešte v septembri Doležal.
Pri tejto príležitosti minister ešte na sociálnej sieti zverejnil video s tým, že je sklamaný a zhrozený z toho, že súťaž trvala vyše troch rokov. "Toto je nemysliteľné, aby sa nám niekedy v budúcnosti opakovalo," zdôraznil. Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila poznamenal, že je v prioritnom záujme ŽSR, začať čo najskôr s implementáciou projektu. "Tento projekt je fázovaný a bude hradený aj z budúceho programového obdobia, keďže agentúrou INEA (Innovation and Networks Executive Agency) bola odsúhlasená etapizácia projektu na viacročné obdobie, teda rozdelenie projektu na fázy," skonštatoval Havrila.
Kontrola už prebehla, ostávajú už len posledné formality
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) ukončil 19. augusta konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím zmluvy. Následne sa tento proces kontroly pred podpisom zmluvy ukončil z úrovne MDV ako národného kontaktného bodu pre projekty spolufinancované z CEF zamerané na dopravnú infraštruktúru. ŽSR na základe rozhodnutí v septembri pristúpili k podpisu zmluvy.
Stavba má potrvať asi tri roky a dva mesiace. Ide o trasu Devínska Nová Ves - Malacky a Kúty - štátna hranica s Českou republikou. Úsek medzi Malackami a Kútmi zatiaľ chýba a bude potrebné ho dokončiť. Zatiaľ bola vyselektovaná len firma, ktorá vytvorí výsledný projekt.
Opozícia sa veľkého tendra okamžite chytila
Opozičná strana Hlas-SD, ktorú vedie expremiér Peter Pellegrini sa tejto zákazky, ktorú môže ministerstvo dopravy definitívne odobriť chytila prakticky okamžite. Pamätajú totiž na minulé časy, kedy bývalá opozícia pri akomkoľvek obchode s Váhostavom začala protestovať. Novú vládu preto pokarhal aj člen Hlasu Matúš Šutaj Eštok.
"Premiér Matovič priklepol firme Váhostav na člee s Jurajom Širokým 10.09.2020 zmluvu na takmer 275 000 000 eur bez DPH. Tomu Širokému, ktorého pred voľbami tak kritizoval," píše na sociálnej sieti Facebook Šutaj Eštok.