BRATISLAVA - V súvislosti s rekonštrukciou Dúbravsko-Karloveskej radiály v Bratislave sa už niekoľko mesiacov skloňujú dopravné útrapy. Tie však nezažívajú len vodiči, ale tiež chodci či cyklisti. Mnohí majú pocit, že stav chodníkov ohrozuje ľudské životy.
Bratislavský dopravný HOROR: Ľudia v MHD ako sardinky, autá v kolónach aj vyše hodiny! Termíny sa posúvajú
Jasný názor vyjadrila čitateľka Claudia. Ak sa podľa nej rozhodnete prejsť pešo od známeho maloobchodného reťazca k neďalekej Botanickej záhrade, zistíte, že je to ešte väčšia katastrofa než jazda autobusom MHD.
"Dalo by sa povedať, že stav chodníkov priamo ohrozuje chodcov! Keby chcela tade ísť mamička s kočíkom, či niekto na invalidnom vozíku, sú bez šance. Jedna kráčajúca osoba má čo robiť! Ešte aj spadnuté konáre nútia chodca obísť ich po ceste, kadiaľ prúdia autá!" napísala nám. Názor nezdieľa sama, o čom svedčia aj ďalšie komentáre na sociálnej sieti.
Podľa podnetov mnohokrát priamo na chodníkoch bránia v ceste odstavené ťažké mechanizmy, ak o rozkopanom úseku na chodníku neviete vopred, lebo cestou neprechádzate denne, buď ho obehnete priamo po frekventovanej ceste a tým riskujete, alebo sa otočíte a poriadne si predĺžite trasu.
Nedodržiavanie BOZP
Situáciu si však uvedomujú aj kompetentní. "Momentálne prebieha z pohľadu verejnosti zrejme najnepríjemnejšia časť rekonštrukcie Dúbravsko-Karloveskej radiály. Robíme všetko preto, aby sme umožnili cestujúcej verejnosti pohybovať sa v lokalitách dotknutých výstavbou s čo najmenšími časovými stratami a bezpečne," reagovala hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová na vlnu kritiky.
Ako ďalej dodala, do spustenia električky, ktoré sa posunulo na 26. októbra, bude ešte dopravná situácia v tejto časti Bratislavy náročná a mesto si je vedomé, že sa to týka aj chodcov. "Neustále apelujeme na zhotoviteľa, aby dbal na bezpečnosť chodcov a aby aj prípadné zmeny v teréne dostatočne vyznačil," upozornila.
Snahou hlavného mesta boli podľa nej prechody pre peších upravené v čo možno najväčšom rozsahu ako bezbariérové, výkopy pre základy trakčných stožiarov sa ohradili drevenými zátarasami. "Od doby, kedy hlavné mesto pozastavilo platby zhotoviteľovi za nedodržiavanie BOZP, sa situácia výrazne zlepšila," tvrdí hovorkyňa.
Prečo na stavbe nepracujú aj v noci?
S celkovovou modernizáciou spomínaného úseku sa začalo ešte v júni 2019. Druhá etapa mala byť hotová do konca septembra. Napokon sa termín posunul na 26. októbra. Verejnosť je však skeptická a neverí, že sa stanovený dátum podarí dodržať. Dopravný analytik Ján Bazovský sa domnieva, že tak mimoriadnej rekonštrukcii sa mala venovať aj mimoriadna príprava.
Podľa odborníka bolo vopred známe, že rekonštruckia spôsobí problémy v cestnej premávke a preto mali byť obmedzenia naplánované tak, aby boli čo najkratšie. Mnohí sa teda pýtajú, prečo sa práce nevykonávajú aj v noci. Dôvod objasnila hovorkyňa.
"Práce na stavbe v nočných hodinách nie sú možné kvôli nočnému kľudu obyvateľov. Na stavbe sa však pracuje aj počas víkendov nepretržite. Zároveň zhotoviteľ, ako ani jeho dodávatelia, nedisponujú pracovnými kapacitami, ktoré by mohli nasadiť v nočných hodinách," vysvetlila na záver Rajčanová.