BRATISLAVA – Predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavel Ondek aj Vladimír Crmoman zo Slovenskej komory učiteľov (SKU) hodnotia prvých 100 dní Branislava Gröhlinga vo funkcii šéfa rezortu školstva pozitívne.
Naopak, analytičke z centra pre ekonomické a sociálne analýzy MESA 10 Renáte Hall chýbalo, že minister školstva o oblasti vedy a vysokých škôl hovoril zatiaľ pomerne málo. "Vznikol nápad odobrať peniaze z operačného programu Výskum a inovácie a presunúť ich na riešenie dôsledkov koronakrízy. Toto považujem za mimoriadne nešťastný nápad," uviedla Hall s tým, že dúfa, že sa tak nestane. Ako tvrdí, veda je dlhodobo podfinancovaná a to, že sa prostriedky z tohto programu nečerpali, nie je chybou vedcov, ale ministerstva za predošlého vedenia.
Ministerstvo školstva v týchto dňoch pripravuje nový zákon o vysokých školách, v ktorom chce zohľadniť aj otázku riešenia plagiátorstva. Zákon má byť súčasťou aktivít rezortu, ktorých cieľom je zlepšenie kvality vysokého školstva na Slovensku. Hall tvrdí, že s témou eurofondov a nového koronavírusu by mali súvisieť aj najbližšie kroky. Podotkla, že bude potrebné zmapovať si, aké dôsledky má koronakríza napríklad na rozpočty vysokých škôl či na organizáciu štúdia. "Po zmapovaní toho, čo sa za posledné mesiace udialo, bude treba prijať opatrenia na korekciu týchto dôsledkov," poznamenala Hall.
Ondek poznamenal, že blížiacich sa 100 dní vlády ministra školstva hodnotí pozitívne. Podotkol, že minister musel riešiť od začiatku svojho nástupu najmä problémy na školách, ktoré súviseli s koronakrízou. Za nešťastné považuje vyhlásenie ministra, že plánuje rušiť deviaty ročník základných škôl.
Komora učiteľov vníma nové smerovanie rezortu pozitívne
SKU vníma nové smerovanie ministerstva školstva pozitívne a verí, že je to začiatok zmeny. "Sme si vedomí toho, že čas nového koronavírusu zablokoval mnohé potrebné zmeny, ale zároveň niektoré otvoril, pomenoval a priniesol rýchlejšie. Ministerstvo od nástupu prevažne hasí problémy vzniknuté v dôsledku pandémie. Veľa vecí sa podarilo vyriešiť v rámci možností," zhodnotil Crmoman.
Ako poznamenal, doteraz nikdy nemali učitelia a riaditelia toľko usmernení a podpory zo strany ministerstva a Štátneho pedagogického ústavu ako počas koronakrízy. SKU oceňuje snahu ministra školstva zabezpečiť finančné prostriedky na udržanie pracovných miest v materských školách. "Dlho očakávaným a pozitívnym krokom ministra je začiatok procesu otvorenia trhu s učebnicami, v komunikácii so školami a vydavateľmi však aj v tomto procese čaká ministerstvo ešte veľa práce," povedal Crmoman.
Za mimoriadne dôležitú do ďalších dní označil Crmoman realizáciu zmeny financovania škôl a školských zariadení z originálnych kompetencií na prenesené. "Potrebujeme riešiť demokratizáciu škôl, odmeňovanie zamestnancov rezortu, štandard vybavenosti škôl, odborné tímy či podmienky vychovávateľov," dodal Crmoman.
Minister Gröhling má na vysvedčení absolvoval, tvrdí poslanec Ľubomír Petrák
V zmysle pokynov ministerstva školstva pre hodnotenie v tomto polroku má minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS) na vysvedčení absolvoval. Takto zhodnotil prvých 100 dní vo funkcii šéfa rezortu školstva poslanec Národnej rady SR Ľubomír Petrák (Smer-SD).
Začiatok činnosti Gröhlinga po nástupe do funkcie hodnotí Petrák, ktorý je podpredsedom parlamentného školského výboru, pozitívne. Dôvodom je zvládnutie zavedenia online vzdelávania v čase koronakrízy. "Súčasne s odstupom času konštatujem, že je to nevyužitá možnosť potenciálu pedagogických zamestnancov pre vytvorenie online databázy digitálneho obsahu vzdelávania a zavedenia príkladov dobrej praxe aj z hľadiska metodiky vzdelávania, čo by bolo určite morálnym ohodnotením najkvalitnejších pedagógov," uviedol Petrák. Ako doplnil, šéf rezortu školstva mohol morálne ohodnotenie doplniť aj finančným. Pozitívne hodnotí aj zvýšenie rozpočtu pre regionálne školstvo vo výške 90 miliónov eur.
Naopak, za negatívum označil otvorenie témy rušenia 9. ročníka základnej školy. Podľa Petráka to "svedčí o slabej orientácii sa v problematike základného školstva". "Negatívne hodnotím aj realokáciu 120 miliónov eur na vedu, čo namietali aj predstavitelia akademickej a vedeckej obce. Veda potrebuje hľadať cesty na zvýšenie jej financovania," poznamenal Petrák.
"Z hľadiska personálnych výmen na ministerstve bude problémom do budúcnosti obklopovanie sa predovšetkým ľuďmi z oblasti súkromného a cirkevného školstva a predstaviteľmi mimovládnych organizácií," uviedol Petrák. Ako doplnil, chýba vyvážené zastúpenie odborníkov so znalosťou problémov škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti štátu a samospráv, ktoré zabezpečujú 90 percent výkonov v školstve.