BRATISLAVA - Pandémia nového koronavírusu, ktorý spôsobuje ochorenie zvané COVID-19, je krutou realitou dnešných dní. Okrem vplyvu na vládne nariadenia má táto pandémia pochopiteľný vplyv aj na svetovú či domácu ekonomickú situáciu.
S analýzou trhu teraz prichádza ďalšia z inštitúcii, ktorá sa venuje aj problematike nákupu spotrebiteľov a krivky sú pomerne jasné a v dôsledku prepuknutej krízy a nastolení vládnych pravidiel aj pochopiteľné.
Graf prehovoril jednoznačne
Inštitút finančnej politiky (Institute for Financial Policy) prišiel s grafickým znázornením kriviek, ktoré mapujú obdobie nakupovania Slovákov od 11. februára, keď Slovenskom ešte neotriasala pandémia koronavírusu v takom rozsahu, ako je tomu dnes. Graf končí svoju analýzu 7. apríla 2020. "Oproti januárovým údajom sme nakupovali v druhej polke marca v maloobchode asi o 20% menej. Tržby v hoteloch a reštauráciách boli len minimálne, hoci v reštauráciách vidieť postupný rast a snahu prispôsobiť sa obmedzeniam pravdepodobne donáškovým predajom. V posledných dňoch sme sa na Veľkú noc poriadne predzásobili," píše v statuse inštitút.
V tomto kontexte možno spomenúť, že ešte vláda Petra Pellegirniho prichádzala v polovici marca s vlastnými opatreniami. Vláda totiž najskôr 11. marca vyhlásila mimoriadnu situáciu a neskôr 15. marca núdzový stav pre nemocnice, ktorý sa neskôr rozšíril aj na ďalšie subjekty.
Na vrchole sú potravinové reťazce, hotely sú v kríze
Z grafu je evidentné, že svoje prvenstvo si aj v stave krízy naďalej udržiavajú obchodné reťazce s potravinámi. Zdá sa však, že je ako na hojdačke. Už podstatne horšie je to od 17. marca s reštauráciami či ubytovacími zariadeniami ako hotely či ubytovne, ktoré karanténnne opatrenia pripravili o podstatnú časť návštevnosti a s tým vyplývajúcich príjmov. V dnešnej situácii len mierne narastajú ich tržby.