PREŠOV - Financovanie prác na odstránení následkov výbuchu plynu na Mukačevskej ulici v Prešove preverí hlavný kontrolór mesta. Na takomto riešení sa pre šíriace sa informácie na sociálnych sieťach zhodli mestskí poslanci na svojom pondelkovom mimoriadnom rokovaní.
Do programu doplnili aj prerokovanie správy o stave a priebehu záchranných prác v súvislosti s mimoriadnou udalosťou zo 6. decembra. Za schválenie kontroly hlasovali všetci prítomní poslanci. Primátorka mesta Andrea Turčanová poslancov vyzvala, aby predložený návrh podporili. „Nič nie je lepšie, ako keď hlavný kontrolór kontroluje veci transparentne, a naozaj, ak niekde je pochybenie, bude to riešiť. Pokiaľ mám dobrý úmysel, nemôže mi prekážať žiadna kontrola,“ uviedla primátorka.
Ako uviedol hlavný kontrolór Martin Brilla, ak ho o to zastupiteľstvo alebo primátor požiada, a vec neznesie odklad, je povinný kontrolu vykonať. „Podľa môjho názoru táto vec odklad kontroly neznesie, a preto s ňou začnem prakticky okamžite. Budem komunikovať s mestom, ako aj s verifikačnou komisiu Okresného úradu v Prešove a veľmi dôkladne preskúmam všetky podklady, ktoré budú predmetom fakturácie,“ uviedol Brilla s tým, že dĺžka kontroly bude závisieť od toho, kedy budú predložené všetky relevantné dokumenty. „Teda fakturácia konkrétnej firmy na základe objednávky aj všetky súvisiace doklady,“ dodal hlavný kontrolór, ktorý sa v zmysle uznesenia má v prípade zistenia pochybení obrátiť na orgány činné v trestnom konaní.
Vláda je pripravená preplatiť prípadné náklady
Ako pri svojej minulotýždňovej návšteve Prešova konštatoval premiér Peter Pellegrini, vláda je pripravená preplatiť prípadné náklady na práce aj nad hranicu milióna eur, ktoré už mestu poslala. Účelnosť využitia príspevku ale najprv preskúma okresný úrad. „Okresný úrad už zo svojho poslania má za úlohu verifikovať faktúry, overovať skutočnosť a oprávnenosť vynaložených prác. Máme presné postupy a inštrukcie, ako sa oprávnenosť predložených faktúr overuje. Ako spomínal premiér, ak budú tieto práce uznané a budú potrebné ďalšie financie, vláda ich uvoľní,“ uviedol prednosta Okresného úradu v Prešove a zároveň mestský poslanec Emil Chlapeček.
Tajomník Krízového štábu mesta Prešov Peter Kulan dodal, že finálnu verifikáciu bude možné urobiť až po ukončení záchranných prác. „Tie sa skončia odvolaním mimoriadnej situácie, keď pristúpime k súhrnnej správe,“ uviedol Kulan, ktorý sa vyjadril aj k poznámke, prečo je na niektorých objednávkach uvádzaná o niečo vyššia suma, ako sú predložené cenové ponuky. „Je to skúsenosť z minulých rokov. Nejde o stavebné práce, u ktorých vieme spraviť verejné obstarávanie a práce si detailne naplánovať. Toto sú záchranné práce, pri ktorých tieto veci nevieme,“ vysvetlil s tým, že fakturujú sa len práce, ktoré sú skutočne prevedené.
Odhadované náklady
Doterajšie odhadované náklady na záchranné práce sú 1,37 milióna eur. Najvyššiu položku tvorí objednávka na sumu 1,1 milióna eur za asanáciu a demontáž zvyšných štyroch poschodí bytovky, ako aj odvoz a uskladnenie sutín a odpadu. Táto objednávka sa stala terčom kritiky na sociálnych sieťach, ale aj témou predvolebnej kampane. Druhou najvyššou položkou je preprava špeciálneho demolačného stroja spoločnosti Canoneer z Českej republiky a späť. Prevoz stál viac ako 164-tisíc eur, práce vykonala česká spoločnosť za symbolické euro.
Ako ďalej vyplýva z predloženej správy, viaceré záchranné práce boli vykonané zadarmo ako pomoc, respektíve niektoré úkony zaplatil Prešovský samosprávny kraj. Na záchranných prácach sa podieľajú aj mestské firmy, ktorých náklady znáša priamo i nepriamo mesto a nie sú zahrnuté v zozname na verifikáciu. „K dnešnému dňu ešte nevieme skutočné ceny. Ale čo pri viacerých objednávkach už teraz vieme je, že fakturované sumy za vykonané úkony budú nižšie. Viaceré firmy, ktorým sme vystavili objednávku, nám napokon pri konečnej fakturácii dali buď 100-percentnú, alebo 50-percentnú zľavu. Len tieto veci budeme vedieť, až keď budú vyfakturované. O to viac ma mrzí, že cez sociálne siete sa šíria neoverené a nepotvrdené informácie,“ dodal Kulan.
Dvoma doterajšími príkladmi nižšie fakturovaných cien oproti objednávkam bolo zabezpečenie žeriavov na inštaláciu špeciálneho demolačného stroja, ktoré boli objednané za 7 000 eur, ale reálne bola fakturovaná suma 4 200 eur. Za oplotenie miesta tragickej udalosti potom zaplatí mesto namiesto 5 000 eur na objednávke iba necelých 700 eur.
Výbuch plynu na Mukačevskej ulici v Prešove, ku ktorému došlo 6. decembra minulého roku, si vyžiadal sedem potvrdených obetí. Jedna potenciálna obeť je doteraz nezvestná. Na likvidácii požiaru a evakuácii obyvateľov sa podieľalo 117 hasičov a 50 kusov techniky. Hasičom pri zásahu pomáhali aj záchranári, policajti, vojaci alebo horskí záchranári. Poškodený panelák už za pomoci špeciálneho demolačného stroja zbúrali. V Prešove je aj naďalej vyhlásená mimoriadna situácia.