BRATISLAVA - Transparency International Slovensko zisťovalo, na akých autách sa vozia manažéri firiem, ktoré sú v stopercentnom vlastníctve štátu, miest, žúp a iných verejných inštitúcií. Až 40 percent z nich k týmto údajom odmietlo poskytnúť informácie. Zvyšok však ceny priblížil. A v niektorých prípadoch sú sumy za luxusné fára skutočne horibilné. Vrchol rebríčka obsadil šéf Bratislavskej vodárenskej spoločnosti.
Transparency International Slovensko sa na autá riaditeľov pýtalo v rámci novej edície pripravovaného rebríčka transparentnosti verejných firiem 100 najväčších spoločností.
Luxusné tátoše aj staručká škodovka
Spomínanú BVS vyjde Volkswagen Touareg, ktorý využíva ich šéf Stanislav Beňo, mesačne na 2620 eur počas štyroch rokov. Za prenájom tohto auta by teda mali do konca roka 2021 zaplatiť neuveriteľných 125-tisíc eur. Ako uvádza Transparency International Slovensko, viac ako polovicu tejto sumy tvoria súvisiace služby, ako sú opravy, výmeny pneumatík alebo zabezpečenie havarijného poistenia.
"Z odpovede BVS nie je jasné, o aké prevedenie modelu ide, bežné ceny Touaregov sa však aktuálne pohybujú od 49 990 do 89 340 eur. Ak započítame aj nadštandardné služby nad rámec záruky, BVS mohla vozidlo získať podstatne lacnejšie od predajcu," priblížila svoje zistenia mimovládna organizácia.
Po vrecku sa buchla aj Železničná spoločnosť Slovensko. Šéfom obstarali Audi A8 za vyše 132-tisíc eur. "Kupované však bolo ešte pred desaťročím a dnes má so 450-tisícami najazdených kilometrov už iba zlomkovú hodnotu," dodalo Transparency. Naopak, najskromnejším sa ukázal riaditeľ dubnickej mestskej firmy Technické služby Gabriel Zelei. Musí si totiž vystačiť so starou Škodou Octavia za 1600 eur.
Firma v spoluvlastníctve Kmotríka
BVS si navyše spomínané auto pre Beňa neprenajíma od lízingovej spoločnosti, ale od svojej dcérskej spoločnosti Infra Services. V nej vlastní 49-percentný podiel akcií podnikateľ Ivan Kmotrík, a to prostredníctvom firmy Grafobal Group development. "BVS pritom dlhodobo čelí podozreniam z tunelovania práve cez Infra Services," dodalo Transparency International v článku.
Šéfovia vodární sú "za vodou"
Drahé autá ale nie sú vo výbave šéfov slovenských vodární žiadnou výnimkou. "Generálny riaditeľ Severoslovenských vodární a kanalizácií Miroslav Kundrík sa vozí na BMW GT za 96-tisíc eur (sumy uvádzame s DPH), šéf Oravskej vodárenskej spoločnosti Jozef Revaj využíva Audi A4 za vyše 47-tisíc eur, nový Volkswagen Tiguan Allspace za 43-tisíc zakúpila Podtatranská vodárenská spoločnosť aj svojmu riaditeľovi Petrovi Ďuroškovi," vymenovala organizácia s dodatkom, že viacerí ich kolegovia uprednostnili prenájom vozidiel, ako už aj spomínaný šéf BVS.
Potrebujú vôbec manažéri štátnych spoločností také drahé firemné autá? Ako vysvetlilo Transparency, vládne nariadenie o limitoch na obstaranie áut štátnymi organizáciami z roku 2015 určuje maximálny cenový strop pre top úradníkov, ako sú štátni tajomníci alebo šéfovia ústredných orgánov štátnej správy, na 57 600 eur, a to vrátane DPH. Vláda takúto sumu odporučila dodržiavať aj ďalším predstaviteľom štátnej správy, či už primátorom alebo županom. Keď sa teda pozriete na porovnanie, primátori krajských miest jazdia často na lacnejších autách ako šéfovia vodární.
Porušovanie zákonov
Transparency International Slovensko ale upozornilo, že autá či odmeny pre riaditeľov verejných firiem nie sú v porovnaní s obdobnými súkromnými firmami žiadnym nadštandardom. Ako problém vnímajú skôr neochotu spoločností vôbec hovoriť o svojom hospodárení. "A to aj za cenu porušovania zákonov. Na žiadosť zaslanú podľa Zákona o slobodnom prístupe k informáciám sprístupnilo nášmu spolupracovníkovi konkrétne informácie o autách riaditeľov iba 6 zo 14 vodárenských spoločností," upozornili.
Verejné spoločnosti však majú porušovať legislatívu aj pri zverejňovaní informácií, keďže sú podľa Infozákona povinné zverejňovať zmluvy alebo údaje o zmluvách, ako napríklad cenu či predmet zmluvy, na internete. Ako príklad uviedla organizácia Trenčianske vodárne a kanalizácie, z ktorých strany boli otázky odignorované a na webe majú za uplynulé dva roky zverejnených iba desať zmlúv. Konkrétnych odpovedí sa však Transparency nedočkalo na viacerých miestach. Nešlo len o vodárne.
Reagovať odmietlo napríklad aj Letisko M.R. Štefánika či SPP. "Aj tieto veľké firmy argumentujú podobne ako vodárenské spoločnosti, že autá nezískali za verejné zdroje, ale za svoje vlastné, a to aj napriek tomu, že sú v stopercentnom vlastníctve štátu. Na rozdiel od vodární sa v ich prípade nemôžeme v argumentácii oprieť o podporné rozsudky súdov," dodalo Transparency s tým, že sú presvedčení, že nie je zákonný dôvod, aby spoločnosti v stopercentnom vlastníctve utajovali podobné zmluvy.
Ako priblížil riaditeľ organizácie Gabriel Šípoš, typ auta sprístupnilo 61 spoločností a cenu len 59 z nich. Priemerná cena manažérskych vozidiel sa pohybuje na úrovni necelých 37-tisíc eur. Podrobný zoznam odpovedí všetkých firiem nájdete v kompletnej tabuľke tu.