BRUSEL - Európska komisia (EK) informovala Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) o svojom predbežnom stanovisku, že v júni 2016 bránila tomuto orgánu EÚ v inšpekcii, keď mu poskytla nesprávne informácie a zmazala údaje z jedného laptopu. Informoval o tom portál europa.eu.
"V prípade, že z našej strany prebieha vyšetrovanie, sú spoločnosti povinné poskytnúť nám presné informácie. To isté platí aj o inšpekciách. Je neprípustné, aby (spoločnosti) akýmkoľvek spôsobom manipulovali s požadovanými údajmi. Takýto postup by predstavoval ohrozenie integrity a efektívnosti vyšetrovania. Je nevyhnutné zabezpečiť, aby spoločnosti postupovali v súlade s našimi predpismi," uviedla na margo inšpekcie v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová.
EK vykonala inšpekcie v priestoroch ZSSK v júni 2016. Komisia mala podozrenie, že ZSSK mohla uzavrieť zmluvy namierené proti konkurencii, ktorých cieľom bolo neumožniť vstup na trh konkurenčnému železničnému osobnému prepravcovi, čo je v rozpore s európskym právom hospodárskej súťaže (článok 101 Zmluvy o fungovaní EÚ), uvádza sa v tlačovej správe EK.
Podľa EK mohla ZSSK brániť inšpekcii viacerými spôsobmi vrátane neposkytnutia požadovaných údajov z prenosného počítača jedného z jej zamestnancov a umožnila vykonať na ňom "reinštaláciu", čo viedlo k "nezvratnej" strate, údajov, ktoré v ňom boli uložené. EK dospela k predbežnému názoru, že toto správanie zo strany ZSSK by mohlo byť v rozpore s jej povinnosťou vyhovieť v súlade s Nariadením Rady 1/2003 o vykonávaní pravidiel hospodárskej súťaže, píše sa v tlačovej správe EK.
Reakcia OĽANO
Železničná spoločnosť Slovensko bránila riadnej medzinárodnej kontrole. Tvrdí to Európska komisia, ktorej úradníci urobili v roku 2016 u dopravcu inšpekciu. ZSSK mala zatajiť, kde sa nachádza jeden z notebookov jej zamestnancov a zároveň na ňom vymazali dáta. Komisia ako dôvod kontroly uviedla možný kartel dopravcov, ktorého cieľom by bolo vyradenie konkurenčných prevádzkovateľov z trhu.
„Iba pol roka po kontrole z Európskej komisie odišiel z hlavnej trate súkromný dopravca Regiojet. Bolo to po sérii politických rozhodnutí, ktoré urobil Robert Fico, Andrej Danko a manažment ZSSK. Napríklad zavedenie bezplatného cestovania, či obnovenie štátnych IC vlakov,“ pripomína Ján Marosz, tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO.
ZSSK vtedy tvrdila, že komisia sa zaujímala o postupy pri predaji koľajových vozidiel. Ak by to tak skutočne bolo, ZSSK mohla zneužiť svoje dominantné postavenie, ktoré zahŕňa napríklad neprimerané nákupné alebo predajné ceny alebo iné nerovné obchodné podmienky. OĽANO minulý týždeň vyzvalo ministra dopravy Árpáda Érseka, aby po sérii zlyhaní odvolal politických nominantov vo vedení štátnych železničných spoločností ZSSK a ŽSR. „Ak sa podozrenia Európskej komisie potvrdia a ZSSK dostane pokutu, manažéri by ju mali zaplatiť a okamžite odstúpiť,“ uzavrel Ján Marosz.
ZSSK je zaskočená, obvinenia odmieta
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) je podľa jej hovorcu Tomáša Kováča zaskočená predbežným stanoviskom Európskej komisie (EK), keďže jej nebránila vo výkone inšpekcie. "Práve naopak, bola jej plne súčinná," zdôraznil Kováč. Reagoval tak na predbežné stanovisko EK, ktorá v ňom informovala ZSSK, že jej v júni 2016 bránila v inšpekcii, keď poskytla nesprávne informácie a zmazala údaje z jedného laptopu. Informoval o tom portál europa.eu.
"V danom prípade ide o notebook bývalého člena predstavenstva ZSSK, ktorý v čase, keď oň EK požiadala, nebol už vo vlastníctve ZSSK, ale bol odkúpený," vysvetlil Kováč. ZSSK podľa jeho slov bez zbytočného odkladu vyhovela všetkým požiadavkám EK. "ZSSK obratom predložila všetko požadované vrátane desiatok notebookov, mobilných telefónov, či umožnila prístup do všetkých kancelárií," vymenoval.
Spomínaný bývalý člen predstavenstva skončil podľa Kováča vo svojej funkcii člena predstavenstva 17. júna 2016, 21. júna 2016 bol uvoľnený z pozície riaditeľa úseku a 23. júna 2016 mu bol udelený súhlas na odkúpenie mobilného telefónu a počítača do súkromného vlastníctva. Následne podľa hovorcu 28. júna 2016 začala neohlásená kontrola EK u osobného dopravcu. Komisia mala totiž podozrenie, že ZSSK mohla uzavrieť zmluvy namierené proti konkurencii, ktorých cieľom bolo neumožniť vstup na trh konkurenčnému železničnému osobnému prepravcovi, čo je v rozpore s európskym právom hospodárskej súťaže, uvádza sa v tlačovej správe EK.
Podľa EK mohla ZSSK brániť inšpekcii viacerými spôsobmi vrátane neposkytnutia požadovaných údajov z prenosného počítača jedného z jej zamestnancov a umožnila vykonať na ňom "reinštaláciu", čo viedlo k "nezvratnej" strate, údajov, ktoré v ňom boli uložené. K dospela k predbežnému názoru, že toto správanie zo strany ZSSK by mohlo byť v rozpore s jej povinnosťou vyhovieť v súlade s Nariadením Rady 1/2003 o vykonávaní pravidiel hospodárskej súťaže, píše sa v tlačovej správe EK.