BRATISLAVA – Zástupcovia Asociácie bratislavských vodáckych klubov (ABVK) a občianskeho združenia (OZ) Triblavina tvrdia, že oproti pôvodnému schválenému plánu výstavby diaľničného mosta D4 cez Dunaj došlo zo strany investora k 30 zmenám, ktoré zásadne zmenili celú stavbu.
"Dva piliere boli zmenené na obrovské konštrukcie. Na hladine majú šírku päťposchodového domu a dĺžku polovice futbalového ihriska. Pod hladinou je na 26 betónových pilonoch prietočná časť. Toto je vhodné na stojacu alebo pomaly tečúcu vodu a nie pre Dunaj s rýchlosťou toku 1,3 metra za sekundu. Nikde inde na ňom nie sú také piliere a tento úsek je veľmi nebezpečný pre ľudí, ktorých po prevrátení malých plavidiel tam môže vtiahnuť prúd vody. V spleti pilonov a zachytených stromov je to skutočne smrteľne nebezpečné," na utorkovej tlačovej konferencii so simulovanou demonštráciou hrozby utopenia konštatoval prezident ABVK Vladimír Mišík.
Podľa neho je pochybná argumentácia Špeciálneho stavebného úradu, ktorý im odpovedal na pripomienku nebezpečného riešenia pilonov. "Argumentovali vykonaním experimentu, keď lopta s priemerom 2,5 metra naplnená vodou do objemu 80 % sa nepotopila. Ja som fyzik a viem, že na to treba záťaž o hmotnosti 1500 kg. Na 1. októbra zvolávame odborníkov na posúdenie experimentu s modelom ľudskej postavy," prezradil Mišík.
Aj podľa Michaely Seifertovej z OZ Triblavina množstvo navrhovaných stavebných zmien nie je vhodných pre plavenú premávku ani prírodné prostredie. Zmena šírky pilierov z 222 na 170 metrov zvyšuje riziko kolízie plavidiel. "Vykonaný násyp odrezal časť rieky, voda tam netečie a prehrieva sa, došlo k úhynu rýb. Môže dôjsť k degradácii biotopov v chránenom vtáčom území Natura 2000 aj iným prírodným zhoršeniam. Drastickou zmenou projektu nebol ukončený proces posúdenia na životné prostredie a stavia sa bez povolenia. Zaslali sme podnet na Európsku komisiu aj Európsku investičnú banku, ktorá stavbu financuje," uviedla Seifertová.
Konzorcium, ktoré diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia, uviedlo, že súlad riešenia s územným rozhodnutím bol preukázaný vydaním záväzného stanoviska okresným úradom. Obavy zo strany ABVK sú podľa stavebníka neodôvodnené, nemajú technické opodstatnenie a neboli preukázané žiadnou hydraulickou analýzou alebo štatistikou.
"Technické riešenie s dvoma piliermi v toku Dunaja korešponduje s pôvodným riešením navrhovaným v dokumentácii pre územné rozhodnutie a následne i v dokumentácii pre stavebné povolenie. Požiadavka na plavebný gabarit bola v plnom rozsahu splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku (Slovenský vodohospodársky podnik) a s Dopravným úradom," uviedlo konzorcium.
Ministerstvo dopravy odpovedalo, že koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Na zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky, zhotoviteľ získava potrebné povolenia a bude odsúhlasovať aj zmeny stavby.
"Proces zmeny stavby pred dokončením na stavbe 'Diaľnica D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever' nebol zastavený ani zamietnutý. V súčasnosti je konanie prerušené, nakoľko účastníci konania podávajú proti jednotlivým úkonom námietky," uviedlo ministerstvo. Stavba nie je podľa rezortu pozastavená. Vo veci stavebných prác v súvislosti s osadením pilierov v toku Dunaja ministerstvo vykoná štátny stavebný dohľad.
Dopravný úrad konštatoval, že varovanie ABVK pred nebezpečným technickým riešením pilierov nie je ničím preukázané. "Bezpečnosť prevádzky plavidiel bude v profile mosta zabezpečená jeho označením signálnymi znakmi v zmysle Európskych pravidiel pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách CEVNI. V prípade plavcov je na ich osobnej zodpovednosti, aby sa pilierom mosta vo všeobecnosti vyhli a neohrozili tým seba, prípadne iné osoby," uviedol úrad.