BRATISLAVA - Priemerná úspešnosť žiakov v teste z matematiky v celoslovenskom testovaní žiakov deviateho ročníka základných škôl v školskom roku 2017/2018 bola 55,9 percenta. Dievčatá riešili test s úspešnosťou 56,1 percenta a chlapci 55,8 percenta.
Ako informoval odbor komunikácie a protokolu ministerstva školstva, rozdiely v úspešnosti testovania vidieť na regionálnej úrovni okresov. Najúspešnejší v matematike sú žiaci z okresu Bratislava I (67,5 percenta), najmenej úspešní z okresu Gelnica (37,7 percenta). Test z matematiky riešilo 36 381 žiakov. V teste zo slovenského jazyka a literatúry žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 63 percent. Dievčatá získali priemerne 66,7 percenta a chlapci 59,6 percenta. Najúspešnejší zo slovenského jazyka a literatúry sú žiaci z okresu Košice I (71,7 percenta), najmenej úspešní z okresu Gelnica (49 percent).
Test zo slovenského jazyka a literatúry písalo 34 019 žiakov. Priemerná úspešnosť testu z maďarského jazyka a literatúry bola 60,6 percenta, pričom test písalo 2 428 žiakov. V teste zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry dosiahli deviataci priemernú úspešnosť 61,1 percenta. Test písalo 2 428 žiakov zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Test z ukrajinského jazyka a literatúry riešilo 25 žiakov s priemernou úspešnosťou 69,2 percenta.
Žiaci, ktorí v testoch z matematiky a zároveň aj zo slovenského jazyka a literatúry, respektíve maďarského jazyka a literatúry, slovenského jazyka a slovenskej literatúry, dosiahli súčasne úspešnosť najmenej 90 percent, sú prijatí na štúdium na strednej škole bez prijímacej skúšky pri splnení všetkých podmienok prijímacieho konania. Z testovaných deviatakov bolo úspešných 1 944 žiakov s vyučovacím jazykom slovenským a 49 žiakov s vyučovacím jazykom maďarským. Najväčšie zastúpenie žiakov s úspešnosťou 90 percent a viac súčasne z oboch testovaných predmetov bolo v Trenčianskom kraji, a to takmer osem percent žiakov.
Celoslovenské testovanie deviatakov Testovanie 9 bolo 21. marca na 1 444 základných školách, z toho 1 303 škôl s vyučovacím jazykom slovenským, 126 s vyučovacím jazykom maďarským, 14 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským a jedna škola s vyučovacím jazykom ukrajinským. Testy písalo 36 448 žiakov, z nich malo 33 995 žiakov vyučovací jazyk slovenský, 2 428 žiakov vyučovací jazyk maďarský a 25 žiakov vyučovací jazyk ukrajinský. Testovaných bolo 3 205 žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Na testovaní sa zúčastnilo 681 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a 112 cudzincov. Žiaci boli testovaní z predmetov matematika, slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra, ukrajinský jazyk a literatúra a slovenský jazyk a slovenská literatúra. Úlohy v testoch boli zamerané na porozumenie textu, overovanie vedomostí a zručností, aplikáciu poznatkov v praktických súvislostiach a na logické myslenie. V teste z matematiky sa tradične vyskytujú nesúvislé texty obsahujúce tabuľky a diagramy. Súčasťou testu z matematiky bol prehľad vzorcov a jednotiek. V testoch z vyučovacích jazykov majú už niekoľko rokov svoje stále zastúpenie aj úlohy na čítanie s porozumením, v ktorých žiaci pracujú s ukážkami súvislých a nesúvislých textov