BRATISLAVA – Na Veľký piatok sa neslávi svätá omša, v kostoloch sa však konajú obrady Ježišovho umučenia a smrti na kríži. Ako povedal katolícky kňaz zo Spišskej diecézy Ján Duda, umučenie a smrť Krista opisujú všetci štyria evanjelisti.
Podľa neho je však pozoruhodné, že evanjelisti Marek a Matúš zachytili Ježišove slová, ktoré radikálne vystihujú Ježišovo rozpoloženie na kríži, keď povedal: „Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?“ (Mk 15,34; Mt 27,46). „Aj v našom živote sú chvíle, keď cítime tak silné vnútorné poníženie alebo utrpenie, že máme pocit, akoby nás Pán Boh opustil. Ale v prípade Ježiša je to nepochopiteľné, pretože ako Boh mohol opustiť svojho Syna,“ upozornil Duda.
Hľadanie výkladu týchto Ježišových slov na kríži je aj pre nás podľa Dudu zásadné. Pripomenul, že u Marka a Matúša sa píše, že prítomní pod krížom Ježišove slova pochopili nesprávne: vraj volá Eliáša, aby ho prišiel vyslobodiť, lebo v pôvodnej reči tieto slová znejú „Eli, Eli, lema sabaktani“. „Až spoločenstvo nasledovníkov Pána Ježiša pochopilo tieto slova ako pravé mesiášske zvolanie, ako modlitbu 22. žalmu,“ povedal s tým, že je to žalm trpiaceho Izraela, modlitba trpiaceho Izraela. „Keď Ježiš sa modlí na kríži pred svojou smrťou úvodné slová tohto žalmu, spája sa s celým Izraelom, ba s celým ľudstvom, a vyjadruje či predkladá Bohu všetky modlitby tých, na ktorých tak ťažko dolieha utrpenie ľudu trápeného božou neprítomnosťou. Je to významná modlitba, ktorou Kristus žiada svojho Otca, aby prestal ľudstvo trápiť svojou neprítomnosťou,“ zdôraznil Duda.
Príčinou, pre ktorú toto žiada Otca, je podľa neho jeho utrpenie a smrť ako najvyšší prejav lásky a poslušnosti voči Bohu. „Kto môže bez viery povedať, že utrpenie a smrť sa môžu stať „bránou do života"? Toto poznačilo dodnes kresťanov, ktorí vo svojej viere chápu smrť ako „narodenie pre nebo“. Je to vidieť jasne pri smrti svätcov, kde spravidla sa ako ich sviatok určí deň ich smrti, čiže deň ich narodenia pre nebo,“ povedal Duda.
Kríž a smrť sa podľa katolíckeho kňaza Jána Dudu aj nás bolestne dotýkajú a vždy sa to bude dotýkať ľudí všetkých čias. Upozornil, že Ježiš dal tejto udalosti nový rozmer: môže sa stať prejavom božej prítomnosti a dňom nášho narodenia pre život v nebi.