BRATISLAVA – Podľa učenia cirkvi sa pri poslednej večeri stali tri výnimočné udalosti. Ako povedal súdny katolícky kňaz zo Spišskej diecézy Ján Duda, bola ustanovená Eucharistia, keď Ježiš premenil chlieb na svoje telo a víno na svoju krv.
Bola ustanovená sviatosť kňazstva tým, že Ježiš ustanovil novozákonné kňazstvo slovami: toto robte na moju pamiatku. Odvtedy kňazi premieňajú chlieb na Pánovo telo a víno na Pánovu krv a dávajú veriacim ako pokrm večného života. „Napokon tretie silné gesto, ktoré spočíva v umývaní nôh apoštolom,“ upozornil Duda.
Duda upozorňuje najmä na gesto umývania nôh, ktoré je dosť neobvyklé. Ježiš pristúpil k umývaniu nôh svojim učeníkom, keď „vedel, že nadišla hodina odísť z tohto sveta k Otcovi“, a preto, že „miloval svojich, čo boli na svete a miloval ich do krajnosti“ (Jn 13,1). Sú tu dva rušivé momenty: Judáš Iškariotský už odišiel, aby Krista zradil (Jn 13,2) a Peter sa zdráha a nechce si dať od Krista umývať nohy (Jn 13,6). Ježiš musí podľa Dudu zásadne vysvetliť, že ani jeho učeníci nie sú čistí a potrebujú očistenie.
„Zaujímavý je preto aj výklad umývania nôh. V prvom rade umývanie nôh Kristom symbolizuje jeho smrť ako božieho baránka. Umýva im nohy, lebo sa blíži „jeho hodina“. Potom naša účasť na jeho smrti sa realizuje v krste, prípadne sviatosti zmierenia. Napokon toto očistenie v Pánovej smrti je v nás prameňom, aby sme konali zodpovedne a v duchu svojho Pána, nie tak, ako sa to robí vo svete,“ zdôrazňuje Duda.
Katolícky kňaz pripomína, že tu sme pri koreni veci. „Ľudia, ktorí prijali vykúpenie od Krista, prijímajú v tomto svete rolu Krista - služobníka umývajúceho nohy. Sám Peter túto rolu odmieta, je to pre neho zásadná ťažkosť, a nielen pre Petra, ale táto rola je zásadnou ťažkosťou pre mnohých súčasných pastierov cirkvi, ktorí majú ťažkosť existovať ako skutoční pastieri cirkvi a s plnosťou svojej autority slúžiť svojmu ľudu. Myslia si, že sú tu na to, aby ochránili cirkev pred škandálmi svojím mlčaním, alebo že sa majú správať podobne ako politickí lídri - bez úvahy nad svojím morálnym konaním. Odmietajú svoju zodpovednosť ohlasovať a brániť pravú Kristovu náuku, pričom poukazujú iba na svoju pozíciu prvenstva v cirkevnej komunite, namiesto toho, aby umývali nohy svojim veriacim ako ich služobníci, ako na to poukazuje Pán Ježiš pri poslednej večeri,“ vyhlásil Duda.
Toto je podľa Dudu veľký problém cirkvi a jej pastierov. „Ako je to možné, že každoročne počúvame toto evanjelium o umývaní nôh a opakujeme Kristov príklad umývania nôh v rámci sv. omše a nepochopili sme toto posolstvo Krista? Naše srdcia boli otupené a náš rozum akoby nechápal. Ako je to možné? Prečo nám to tak radikálne musel Kristus pripomenúť tým, že nám poslal pápeža Františka? Ako nám uveria o našom kňazstve a Eucharistii, ak nebudeme svojim veriacim slúžiť a „umývať im nohy“? Ak apoštol a evanjelista sv. Ján nám píše o „umývaní nôh“, nechce nám náhodou povedať, že ponížená služba duchovných pastierov je aj kľúčom k viere v Eucharistiu a kňazstvo?“ pýta sa Duda.